Natixis IM: Financieel adviseurs blijven inzetten op groei
Natixis IM: Financieel adviseurs blijven inzetten op groei
Uit onderzoek van Natixis Investment Managers, dat dieper ingaat op de uitdagingen waar financieel adviseurs wereldwijd mee te maken hebben, komt dit jaar naar voren dat de grootste uitdagingen wereldwijd liggen rondom de overdracht van vermogen in de komende 20 jaar.
Het onderzoek onder 2.700 financieel professionals, waarvan 6% Nederlandse adviseurs, toont aan dat 43% zich zorgen maakt over het verlies van klantbezittingen wanneer deze overgaan naar echtgenoten of erfgenamen. Dit vormt een directe bedreiging voor de continuïteit van hun bedrijven.
Ondanks deze zorgen blijven adviseurs positief: ze verwachten een gemiddelde groei van 11,5% in het komende jaar. Uit het onderzoek blijkt echter dat slechts 50% van de klantrelaties behouden blijft wanneer kinderen erven, wat betekent dat adviseurs zich genoodzaakt zien meer tijd en middelen te investeren in familievermogensplanning en gepersonaliseerde diensten. Daarnaast richten de meeste adviseurs zich nog steeds onvoldoende op jongere beleggers (18-34 jaar), wat een grote groeikans laat liggen.
Robert Koopdonk, Head of Natixis IM Nederland & Nordics, zegt: “De afgelopen vijf jaar hebben markten scherpe dalingen en recordhoogten laten zien, de inflatie bereikte het hoogste niveau in 40 jaar, en de rente steeg van bijna nul naar 5% of meer. Hoewel veranderingen niet altijd zo dramatisch zullen zijn, hebben adviseurs de kunst van portfoliobeheer in turbulente tijden onder de knie gekregen en moeten zij zich blijven aanpassen aan de snelheid en frequentie van veranderende macro- en marktfactoren. Van alle uitdagingen waarmee adviseurs worden geconfronteerd, is het behoud van bestaande vermogens echter het meest cruciaal. Adviseurs moeten nog flexibeler worden om aantrekkelijk te blijven voor de volgende generatie beleggers. Meer tijd vrijmaken om relaties met klanten te verdiepen en financieel planningsdiensten aan te bieden, zal essentieel zijn voor het succes van hun bedrijven op lange termijn.”