Jennison Associates: Dé groeithema’s voor de komende 5 tot 10 jaar
Jennison Associates: Dé groeithema’s voor de komende 5 tot 10 jaar
Kunstmatige intelligentie (Artificial Intelligence, AI) is misschien wel het grootste groeithema's van deze tijd, maar zeker niet het enige. Mark Baribeau, Head of Global Equity bij de Amerikaanse aandelenmanager Jennison Associates geeft een overzicht van de grote groeithema’s voor de komende vijf tot tien jaar.
Groeiaandelen presteerden vorig jaar beter dan waardeaandelen en de bredere markt, en kunnen dat blijven doen. De winstverwachtingen voor groeiaandelen zijn sterker en de waarderingen liggen nog steeds in de buurt van het gemiddelde op lange termijn, zelfs na de sterke rally in 2023.
Ook als de economie vertraagt denken we dat groeiaandelen beter gepositioneerd zijn. In zo’n omgeving wordt groei namelijk een schaarser goed waardoor de relatieve kracht van aandelen met houdbare groei beter zichtbaar wordt. Waardeaandelen daarentegen kunnen flink onder druk komen te staan door disruptieve ontwikkelingen.
We hebben zes belangrijke groeithema's geïdentificeerd die volgens ons vijf tot tien jaar (of langer) kunnen meegaan.
Geavanceerde technologieën
Omdat er nog niet veel directe toepassingen zijn voor AI, gaan de meeste AI-investeringen richting de infrastructuurkant. Wij vinden AI-gerelateerde beleggingskansen vooral in halfgeleiders, kapitaalgoederen (zoals chipmachines), chipontwerp en databasebeheer.
Gezondheidszorg
De gezondheidszorg was afgelopen jaar geen geweldige sector, tenzij je de juiste aandelen bezat. Het is een gefragmenteerde sector die holistisch onderzoek vereist, omdat succes op het ene gebied nadelig kan zijn voor het andere. Proeven voor semaglutide-medicijnen tonen bijvoorbeeld een aanzienlijke vermindering van nieraandoeningen, wat druk uitoefent op nierdialysebedrijven. We zien sterke groeikansen in belangrijke domeinen zoals obesitas en diabetes en zeldzame ziekten.
Wereldwijde consumptie
Wij geven de voorkeur aan consumentenbedrijven die hoogwaardige spullen maken, vanwege de lagere correlatie met de economische activiteit. Ze hebben meestal een stabiel groeiprofiel omdat ze zich richten op een zeer specifieke klantgroep die zich minder zorgen maakt over het vooruitzicht van een eventuele recessie. Bovendien hebben de meeste van deze bedrijven controle over hun distributie. Consumenten kunnen alleen op hun website of in een van hun eigen winkels kopen. Hierdoor hebben ze betere controle over hun voorraadniveaus, prijzen, en dus winstgevendheid.
Fintech-platforms
We zijn enthousiast over het potentieel van fintech in opkomende markten, vooral in Latijns-Amerika. Traditionele banken hebben opkomende markten lange tijd over het hoofd gezien en fintech-platforms vullen die leegte nu op grote schaal op. Desondanks blijft de algehele penetratie erg laag, dus we denken dat er nog volop ruimte is voor verdere groei.
Industriële automatisering
We staan aan de vooravond van een grote productiehausse. In de VS zijn de afgelopen jaren wetten aangenomen die massale investeringen in infrastructuur en klimaatvriendelijke bouwprojecten aanmoedigen. Dit is zeer gunstig voor bedrijven die zich bezighouden met industriële automatisering, omdat deze uitgaven uiteindelijk de vraag zullen stimuleren bij klanten die zich richten op klimaatverandering en het verminderen van hun CO2-voetafdruk.
Transformatieve mobiliteit
De adoptie van elektrische voertuigen verloopt waarschijnlijk langzamer dan oorspronkelijk voorspeld, maar het verschilt van regio tot regio. In Noorwegen bijvoorbeeld is sprake van volledige penetratie omdat de overheid enorme stimulansen geeft. In China is de penetratie ook goed. In de VS gaat het langzamer omdat de meeste fabrikanten, Tesla uitgezonderd, hun productie nog moeten verbeteren, maar we denken dat ze er uiteindelijk wel zullen komen.