Han Dieperink: De toekomst van verzekeren
Han Dieperink: De toekomst van verzekeren
Een verzekeraar heeft veel data nodig om risico’s goed in te kunnen schatten. Dit is exact de reden waarom het IT-bedrijf het gaat winnen van de traditionele verzekeraar.
Ant Group is de grootste beursgang dit jaar met een notering in Hongkong en Shanghai. Ant is vooral bekend van Alipay, maar het is meer dan een betaalbedrijf. Meer dan de helft van de omzet komt uit online wealth management, online lenen en online verzekeren. En dat allemaal via de ‘superapp’ van Alipay, een ecosysteem met verschillende diensten: van online winkelen tot restaurantbeoordelingen. Bij een zorgverzekering van Ant betaal je vooraf niets. Het lijkt op het verzekeringsmodel van meer dan honderd jaar geleden; de onderlinge waarborgmaatschappij, maar dan digitaal. De kosten worden achteraf over de leden verdeeld. Dat is mogelijk doordat het platform van Alipay veel data genereert. Vertrouwen is goed, maar data zijn beter. Een verzekering op maat is met één klik af te sluiten, met een hogere klanttevredenheid en lagere kosten.
Insurtech is een bedreiging voor de traditionele verzekeraars. Digitalisering verbetert de preventie. Ongevallen kunnen dermate worden voorkomen, dat verzekeren weinig zin meer heeft. Het bedrijf dat beschikt over de beste real-time data en de beste analyses, kan ook de beste verzekering aanbieden. En dat allemaal dankzij bronnen als de eigen mobiele telefoon, het Internet-of-Things, sociale media en credit card-betalingen. De auto van tegenwoordig genereert zoveel data, dat een verzekeraar exact de juiste premie kan bepalen. Facebook heeft verzekeraars de toegang tot haar data ontzegd, wat een bewijs is van hoe krachtig die data blijkbaar zijn voor verzekeraars. Met de juiste data kan een Insurtech-platform kieskeurig zijn bij het selecteren van klanten, wat het traditionele verzekeringsmodel ondergraaft.
Insurtech zal er ook voor zorgen dat steeds meer herverzekeringsrisico’s terechtkomen in de portefeuille van beleggers. Nu is dat nog beperkt tot cat-bonds, maar straks kunnen alle risico’s door beleggers worden overgenomen. Die hebben immers zowel het geld als de horizon voor deze beleggingen, terwijl de Solvencyrichtlijnen beslag leggen op duur kapitaal en de horizon voor verzekeraars verkorten.
Insurtech vreet aan de waarde van bestaande verzekeraars. Zelfs als elk jaar slechts een klein deel van de klanten overstapt naar een digitaal platform, is er sprake van autonome krimp. Daar wil men op de beurs niet voor betalen. Een digitaal platform gaat op zoek naar de krenten uit de pap: de beste klanten met een laag risicoprofiel. Naarmate er meer mensen overstappen, krimpt niet alleen de traditionele verzekeraar, maar stijgt ook het risicoprofiel van de resterende klanten bij die traditionele verzekeraar.
In een digitale wereld moeten vaak grote investeringen worden gedaan, maar daarna zijn de marginale kosten nagenoeg nihil. Dat betekent dat schaalvoordelen belangrijk zijn. Schaal zorgt ook voor netwerkeffecten, waardoor het product meer waard wordt. Het zorgt voor betere data en betere analyses. Schaal trekt ook de juiste partners aan, wat het nog lastiger maakt voor de concurrentie. Ook in de digitale verzekeringswereld geldt het ‘winner-takes-all’-principe. Nog even en de superapp van Alipay wordt de superassistent. Dan is Siri of Alexa de toekomstige assurantietussenpersoon: een computer die het belang van de klant centraal zet.