eToro: Nederlandse belegger vindt lokaal en technologie gouden combinatie

eToro: Nederlandse belegger vindt lokaal en technologie gouden combinatie

Asset Allocatie
Algemeen (29) samenwerken advies

Nederlandse particuliere beleggers investeren tot wel zo’n vijf keer zo vaak in een bedrijf met binding met hun stad of regio vergeleken met de gemiddelde Nederlandse belegger. Dat blijkt uit een recente analyse van het handels- en beleggingsplatform eToro onder zijn Nederlandse gebruikers begin mei.

 

Eindhoven: technologie spant de kroon

Wie Eindhoven zegt, zegt Philips. Dat geldt zeker voor de bewoners van de lichtstad zelf. Van alle Nederlandse eToro-gebruikers belegt 7% in het reguliere aandeel Koninklijke Philips, waar dat in Eindhoven bijna 13% hoger ligt met 7,9%. 

Toch is het het onontkoombare ASML dat er absoluut gezien uitspringt. Landelijk gezien ligt het aandeel eToro-gebruikers dat in het chipbedrijf belegt al op een toch niet misselijke 12,9%, maar onder Eindhovense beleggers ligt het op maar liefst 24,3%. Opvallend: in de drie grootste steden is het aandeel juist ondervertegenwoordigd. Beleggers uit Amsterdam, Rotterdam en Den Haag zitten op respectievelijk 9,3%, 10,3% en 10,5%. Een andere lokale held met zijn hoofdkantoor in Eindhoven, het aan de Nasdaq genoteerde NXP, laat een vergelijkbaar verschil zien. Gemiddeld investeert 0,8% van de Nederlandse particuliere beleggers in het bedrijf terwijl 2% van de eToro-gebruikers uit Eindhoven de chipmaker in de portefeuille heeft, ruim 2,5x het landelijk gemiddelde.

Dat Eindhoven gefocust is op technologie is ook terug te zien in internationale techaandelen. Eindhovenaren zijn niet zelden bovengemiddeld belegd in deze bedrijven, soms tot meer dan twee keer zo vaak dan de gemiddelde Nederlandse eToro-gebruiker. Dat geldt bijvoorbeeld voor Intel (14% versus 7,2%), TSMC (13,2% versus 5,7%) en AMD (17,8% versus 10,7%).

Ook Amsterdamse belegger kijkt naar tech

De techcomponent blijkt ook in Amsterdam zichtbaar, ondanks dat je daar misschien niet meteen aan denkt bij die stad. De opvallendste naam met hoofdkantoor in onze hoofdstad is Booking Holdings. Hoewel slechts 1,8% van de Amsterdammers het online reisplatform in portefeuille heeft, is dat toch twee keer zoveel als de gemiddelde Nederlandse eToro-gebruiker (0,9%). Fintech betalingsverwerker Adyen zit 22% vaker in een Amsterdamse portefeuille dan gemiddeld: 10,2% versus 8,3%.

Andere opvallers

De trend van lokaal beleggen is ook in kleinere steden te zien. Een mooi voorbeeld is TKH Group, dat gevestigd is in Haaksbergen. 1,9% van de Enschedese beleggers is geïnvesteerd in het Twentse technologiebedrijf. Dat is bijna vijf keer zoveel als landelijk (0,4%). In Schiedam is een opvallende rol weggelegd voor SBM Offshore. Landelijk is 0,6% van de eToro-gebruikers geïnvesteerd in het bedrijf dat drijvende platforms levert voor de productie, opslag en overslag van olie en gas. Schiedammers zitten daar bijna vier keer zo vaak in: 2,3%. In Almere is een bescheiden plusje te zien voor ASMI: 1,6% versus 1,5% landelijk.

Jean-Paul van Oudheusden, marktanalist bij eToro: 'Dat veel beleggers een voorkeur hebben voor aandelen uit eigen land wisten we al uit de beleggingswetenschap. Het aanvullende onderzoek van eToro is een indicatie dat deze zogenaamde 'home bias' ook lijkt te bestaan op stadsniveau. Het past bij de trend van voorkeur voor lokaal geproduceerde producten, die in de afgelopen jaren in de Nederlandse samenleving is ontstaan. Het kan ook zijn dat beleggers de basisregel ‘investeer alleen in bedrijven waarvan je weet wat ze doen’ toepassen. Een vestiging om de hoek geeft toch altijd het idee dat je meer van een bedrijf weet, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn.'

Niet elk lokaal bedrijf in trek

Het effect was niet altijd zichtbaar. Zo blijven enkele lokale aandelen onder Amsterdammers achter, waaronder Ahold Delhaize. De grootgrutter heeft de hoofdzetel in het nabijgelegen Zaandam en is met Albert Heijn flink vertegenwoordigd in de stad. Toch heeft maar 0,9% van de Amsterdammers het aandeel in de portefeuille, waarbij dat landelijk op 2,2% ligt. Ook Heineken doet het opvallend minder goed in Amsterdam: 1.0% versus 2.1% landelijk. Andere achterblijvers zijn Just Eat Takeaway (3,2% versus 2,0%) en banken ING Groep (4,1% versus 2,8%) en ABN AMRO Group (2,7% versus 2,2%).