Capital Group: Luchtvaart staat mogelijk voor supercyclus

Capital Group: Luchtvaart staat mogelijk voor supercyclus

Infrastructuur
logistiek

Voor wie zelf een vlucht heeft geboekt deze zomer, is het misschien geen verrassing dat het vliegverkeer weer terug is op het peil van voor de pandemie. 

Deze groeiende passagiersaantallen, in combinatie met druk op de toeleveringsketens, kan betekenen dat de lucht- en ruimtevaartsector aan de vooravond staat van een supercyclus, stelt vermogensbeheerder Capital Group bij zijn Midyear Outlook 2024.

'Ook voor de komende jaren verwachten we een bovengemiddelde groei van de vraag naar vliegreizen. Toch ligt de belangrijkste drijfveer voor de supercyclus misschien wel aan de aanbodzijde. De orderlijst voor nieuwe vliegtuigen loopt door tot 2030. In markten zoals India en China groeien de orderportefeuilles mee met de groeiende middenklasse. Bovendien wordt sector gedomineerd door slechts twee fabrikanten - Boeing en Airbus – met een groot prijszettingsvermogen tot gevolg.'

'Maar er is nog een effect van de grotere orderportefeuille: bestaande vliegtuigen vliegen langer, waardoor er meer onderhoud nodig is. Bijna 70 procent van de in gebruik zijnde commerciële vliegtuigen is ouder dan vijf jaar en 32 procent is ouder dan twaalf jaar.'

'Deze ontwikkeling geeft een extra stimulans aan bedrijven die de vliegtuigen onderhouden, wat op zich al een aantrekkelijke sector met hoge marges is. Onderdelenleveranciers zoals Safran en Melrose Industries halen aanzienlijke waarde uit terugkerende inkomsten uit hun bestaande producten. Vaak verdienen ze meer geld aan vervangende onderdelen dan aan de eerste verkoop, omdat vliegtuigonderdelen meerdere keren worden onderhouden tijdens de levensduur van een vliegtuig. Dergelijke duurzame eigenschappen bieden een solide basis voor investeringspotentieel op de lange termijn.'