Comgest: Vier overeenkomsten tussen marathonlopers en succesvolle bedrijven

Comgest: Vier overeenkomsten tussen marathonlopers en succesvolle bedrijven

Olympics.jpg

De ogen van de wereld zijn gericht op Parijs, waar van 26 juli tot en met 11 augustus de Olympische Zomerspelen plaatsvinden. Een van de oudste onderdelen en daarmee sportieve hoogtepunten van de Olympische Spelen is de marathon.

De marathonlopers met de beste kansen op de overwinning zijn degenen die uithoudingsvermogen en veerkracht tonen en natuurlijk hun hoge looptempo langdurig kunnen vasthouden. Deze kwaliteiten zijn ook gewild op de aandelenmarkt. Wolfgang Fickus van Comgest, legt uit wat marathonlopers op de aandelenmarkt onderscheidt van sprinters.

In 2023 werd het aantal bedrijven wereldwijd geschat op ongeveer 333 miljoen. Volgens de Amerikaanse Small Business Administration overleeft 50% van de bedrijven echter niet eens de eerste vijf jaar, en slechts 25% slaagt erin langer dan vijftien jaar te overleven. Alleen bedrijven die hun marktpositie gedurende vele jaren hebben weten te vergroten, maken daarom een goede kans om hun groeicijfers vast te houden en winst op de lange termijn te boeken.

In tegenstelling tot wat je zou verwachten, als je kijkt naar een mens, neemt de levensverwachting van deze bedrijven juist toe met hun leeftijd, omdat deze marathonlopers in de loop der jaren een bijna niet meer in te halen concurrentiepositie opbouwen. Deze marathonlopers van de aandelenmarkten – ook wel 'compounders' genoemd – laten elke keer weer hoge single digit groei zien en doen dit consistent over lange perioden. Net als de marathonlopers op de Olympische Spelen hebben deze compounders speciale kenmerken die hen in staat stellen om op lange termijn succesvol te zijn:

I. Marathonlopers zijn veerkrachtig en zichtbaar

Een marathonloper op de beurs heeft een succesformule om zijn concurrenten achter zich te laten en in zijn sector dominant te zijn: in moeilijke marktfasen versterkt het bedrijf het fundament van zijn bedrijfsmodel en richt het zich op producten en diensten waarnaar de vraag groot blijft. In de loop van zijn bestaan bouwt het steeds meer momentum op en groeit met succes door alle marktfasen heen. Experts beschrijven dit 'samengestelde effect' ook als 'compounding', een zichzelf versterkend effect richting de toekomst.

Wat vooral belangrijk is bij deze voortdurende groei, is niet alleen de zichtbaarheid, oftewel de voorspelbaarheid van de winstontwikkeling, maar vooral de duur van deze groei, zodat het bedrijf optimaal kan profiteren van het compounding-effect. De kunst is om bedrijven te vinden die deze kenmerken hebben en toch niet te hoog gewaardeerd zijn in koers.

II. Marathonlopers begrijpen hoe je slim belegt

Een marathonloper weet hoe je de winst en cashflow die het bedrijf genereert succesvol moet investeren. Hij is een meester in fusies en overnames, een proces dat bekend staat om zijn vele valkuilen. Een bedrijf dat een marathonloper is, doet vaak overnames met een laag risico en is onafhankelijk van de kapitaalmarkt dankzij de ruime voorraad cash, een doorslaggevend voordeel.

Overnames die ver buiten het eigen bekende speelveld liggen (zogenaamde transformatieve overnames) leiden daarentegen vaak tot problemen, zoals de overname van Monsanto door Bayer in 2016 laat zien. Cosmeticabedrijf L'Oréal een bedrijf dat volgens Comgest precies past in een portefeuille met compounder-aandelen, heeft deze eeuw zeven keer meer overnames gedaan dan concurrent Natura, maar allemaal op vrij kleine schaal. Terwijl Natura zichzelf opslokte met de aankoop van Avon en The Bodyshop, deed L'Oreal zeer gerichte overnames die, dankzij hoge synergiën, de constante groeimotor van het bedrijf werden.

Een goed voorbeeld is de aankoop van CeraVe in 2016, waardoor L'Oréal het merk wereldwijd kon uitbreiden en de omzet kon verhogen van 150 miljoen euro naar meer dan een miljard euro. Deze overname droeg één procentpunt bij aan de indrukwekkende jaarlijkse organische groei van acht procentpunten (sinds 2017) van L'Oréal.

III. Marathonlopers bouwen op eigen kracht

Veel marathonlopers gebruiken fusies en overnames als motor voor constante, organische groei - maar dit is slechts een van de vele strategieën. Het doel is om een uitstekende interne financieringskracht op te bouwen, ongeacht de marktomstandigheden.

Een indrukwekkend voorbeeld hiervan is WEG. Het bedrijf werd in 1961 opgericht in een klein stadje in Brazilië en begon met de productie van 146 elektromotoren. Tegenwoordig opereert WEG als een wereldwijde one-stop-shop langs de hele elektrische waardeketen. De fabriek heeft 14.000 mensen in dienst die elk jaar meer dan 19.000 elektromotoren produceren. Door vakkundige verticale integratie en strategische aanpassingen aan regionale behoeften is WEG in staat geweest om uit te breiden naar aangrenzende gebieden zoals duurzame energie en elektrische voertuigen. Deze strategie heeft het succes van WEG op de lange termijn en haar positie als marktleider gewaarborgd.

IV. Marathonlopers zijn wereldspelers

Alle casestudies van Comgest laten zien dat internationale expansie een noodzakelijke voorwaarde is om de komende decennia succesvol te blijven. Net als met de Olympische Spelen begint een groot aantal internationale marathonlopers aan de race. Een bedrijf moet op een gegeven moment over de grenzen gaan om de lange duurloop te voltooien.

L'Oréal is hier opnieuw een goed voorbeeld van met haar intrede op de Amerikaanse markt in de jaren tachtig door de overname van Warner Cosmetics, met merken als Ralph Lauren en Paloma Picasso, en met de online intrede op de Chinese markt in de jaren 2010. Novo Nordisk heeft ook bewezen dat deze strategie cruciaal is voor zijn leidende positie op het gebied van diabetesbehandeling.

Comgest Compounder strategieën bieden stabiliteit en een lange levensduur

De aandelenmarkten worden -zo blijkt uit onze research- vaak gedomineerd door een paar ‘sprinters’ - vooral Amerikaanse aandelen, die de afgelopen jaren een snelle groei hebben doorgemaakt. In het licht van de groeiende onzekerheid, of die nu te wijten is aan geopolitieke of economische ontwikkelingen, neemt de scepcis onder beleggers echter toe.

In tijden als deze zijn vooral doorzettingsvermogen en veerkracht - de kwaliteiten van echte marathonlopers - nodig. Comgest voelt zich zeer verwant met deze compounder-strategieën en ziet hierin voor defensieve en op de lange termijn gerichte beleggers meer zekerheid dan in het najagen van korte termijntrends.