Janus Henderson: Instabiliteit oliemarkt maakt weg vrij voor groei toeleveranciers EV’s
Janus Henderson: Instabiliteit oliemarkt maakt weg vrij voor groei toeleveranciers EV’s
In zijn jaarlijkse Electric Vehicle Outlook (EVO) heeft BloombergNEF (BNEF) de verkoopprognoses voor EV's verlaagd met 6,7 miljoen tot 2026.
Analisten van BNEF merken op dat sommige markten een 'aanzienlijke vertraging' ondervinden en dat veel autofabrikanten hun EV-doelstellingen als gevolg daarvan hebben opgeschoven, waardoor de kansen voor het bereiken van netto nul emissies in het wegvervoer 'snel slinken'.
Desalniettemin lijkt de sector over het algemeen op schema te liggen om een aanhoudende groei van het elektrische wagenpark te realiseren. Zes van de 10 grootste EV-autofabrikanten in de VS hebben hun verkoop zien stijgen met 56% (Hyundai-Kia) tot 86% bij Ford. General Motors lijkt klaar te zijn om de golf van EV-expansie in de VS te leiden, aangezien de autofabrikant heeft toegezegd om verschillende modellen te elektrificeren.
Onevenwichtigheid oliemarkt
De voorspelde groei van de verkoop van EV's kan ervoor zorgen dat de groei van de vraag naar olie tegen het einde van het decennium tot stilstand komt. De onevenwichtigheid op de oliemarkt wordt daarbij versterkt door een verrassende toename van het aanbod.
Volgens de jaarlijkse vooruitzichten op middellange termijn van het Internationaal Energieagentschap (IEA) zal het wereldwijde olieverbruik 'afvlakken' op 105,6 miljoen vaten per dag - 4% meer dan vorig jaar - door de stijgende verkoop van EV's en de verbeterde brandstofefficiëntie.
Daarnaast merkt het IEA op dat de olieproductiecapaciteit blijft stijgen, met een aanbod dat tegen 2030 een “duizelingwekkende” acht miljoen vaten per dag hoger ligt dan de vraag. Het IEA voegde eraan toe dat het wereldwijde olieaanbod hierdoor mogelijk het hoogste niveau bereikt sinds de Covid-19 lockdowns.
Volgens het IEA zal de wereldwijde vraag naar olie de komende jaren toenemen, met een verwachte groei van ongeveer 4 miljoen vaten per dag tegen het einde van het decennium. Deze stijging wordt toegeschreven aan de economische groei in landen als India en China, naast het toegenomen verbruik in de luchtvaart- en petrochemische sector.
In de ontwikkelde landen zal het olieverbruik echter naar verwachting zijn dalende trend op lange termijn voortzetten en dalen van 46 miljoen vaten per dag vorig jaar tot 43 miljoen in 2030 - het laagste verbruiksniveau sinds 1991.
Meedeinen op de elektrificatiegolf
Deze trends bieden een ondersteunend verhaal voor duurzame investeringen, in het bijzonder binnen de bredere toeleveringsketen van elektrische voertuigen, waaronder mijnbouw, leveranciers van autotechnologie, batterijfabrikanten en leveranciers van halfgeleiders en systeemoplossingen.
Toeleveranciers zullen ook profiteren van de toenemende elektrificatie van auto's in het algemeen; auto's met een verbrandingsmotor krijgen meer elektrische technologie om ze zuiniger te maken. Anders gezegd: naarmate de elektrificatie toeneemt, neemt ook de vraag naar de producten van leveranciers toe.
Elektrificatie is een belangrijk thema voor beleggers en staat centraal in de benadering van duurzaam beleggen van Janus Henderson. Hoewel Janus Henderson nog niet in veel EV-fabrikanten heeft belegd, omdat die markt nogal overbevolkt is met veel concurrentie tussen veel gevestigde bedrijven en nieuwkomers, ziet Janus Henderson wel veel interessante kansen voor beleggers in de waardeketen: de bedrijven die de ondersteunende technologieën maken.