BlackRock: Vrouwen, Gen Z en millennials in Europa beleggen steeds vaker

BlackRock: Vrouwen, Gen Z en millennials in Europa beleggen steeds vaker

mensen.png

Het aantal vrouwelijke beleggers in Europa groeit, evenals het aantal jonge beleggers, zo blijkt uit het nieuwe onderzoek dat YouGov in opdracht van BlackRock heeft uitgevoerd naar de houding van Europeanen ten opzichte van beleggen.

De 2024 BlackRock People & Money Survey bekijkt ook wat mensen in Europa weerhoudt van beleggen. De enquête onderzoekt de houding van huidige en potentiële beleggers in 14 Europese landen. Respondenten is gevraagd aan te geven in welke beleggingsinstrumenten ze momenteel beleggen en in welke ze van plan zijn de komende 12 maanden te beleggen.

Timo Toenges, EMEA Head of Digital Wealth bij BlackRock:

'De beleggingen van huishoudens in Europa zijn sinds 2020 drastisch toegenomen door een samenspel van verschillende factoren, onder meer doordat het makkelijker is geworden om via digitale kanalen te beleggen, zowel via nieuwe platforms als via traditionele banken. Europeanen blijven bovendien worstelen met financiële uitdagingen, waaronder een gebrek aan voldoende pensioenvoorzieningen. Daar komt bij dat sparen lange tijd minder aantrekkelijk was, eerst door de lage rentetarieven en recent door weliswaar hogere rentetarieven maar in combinatie met een hoge inflatie. Deze factoren zorgden ervoor dat miljoenen Europeanen gingen beleggen om een betere financiële toekomst op langere termijn veilig te stellen. En het aantal beleggers blijft stijgen.'

Gen Z, Millennials en vrouwen aan de leiding - met meer groeikansen

Vrouwen van alle leeftijden, Generatie Z en Millennials (25-34 jaar) hebben de groei van het aantal beleggers in Europa in de afgelopen 12 maanden aangejaagd. Op jaarbasis is het aantal vrouwen dat belegt met 11% gestegen (29% van de vrouwen belegt in 2024), tegenover een groei van 4% bij de mannen in dezelfde periode (47% van de mannen in Europa belegt in 2024). Het onderzoek laat ook een significante jaar-op-jaar stijging zien bij sommige leeftijdsgroepen, met een stijging van 13% in beleggingsactiviteiten bij Europeanen tussen 25 en 34 jaar.

Deze ontwikkeling is ook in Nederland zichtbaar. Vrouwen en jonge beleggers tussen 25 en 34 jaar vormen de belangrijkste motor achter de groei van beleggingen in Nederland. Het aantal vrouwelijke beleggers van alle leeftijden is met ruim een vijfde toegenomen naar 19% in 2024. Daarnaast is het totale aantal beleggers in de leeftijdsgroep van 25-34 jaar met een derde gestegen naar 40%.

Niet genoeg geld of kennis

Paul Baas, hoofd Wealth Nederland, stelt:

'De digitale vermogensmarkt in Nederland groeit snel, met een toestroom van nieuwe beleggers die kiezen voor efficiënte en transparante oplossingen via digitale platforms. Vooral jonge mensen zijn gecharmeerd van de eenvoud en toegankelijkheid van het beheren van hun beleggingen via apps, waarmee ze eenvoudig kunnen beleggen én up-to-date blijven. Toch valt er in Nederland vergeleken met andere Europese landen nog veel te winnen op het gebied van educatie en kennisdeling over beleggen. Uit ons onderzoek blijkt namelijk dat dit voor Nederlanders de grootste drempel vormt om met beleggen te starten.'

De belangrijkste reden die Europese niet-beleggers aangeven als reden waarom ze niet beleggen, is dat ze niet genoeg geld hebben (65%). De meerderheid (56%) van Generatie Z en Millennials geeft een gebrek aan kennis of begrip op als belangrijkste reden, terwijl de belangrijkste reden voor 35-plussers een gebrek aan geld is (69%).

Meer mensen beleggen

Steeds meer Europeanen beleggen momenteel en de verwachting is dat zij dit in de komende 12 maanden nog meer gaan doen. Uit het onderzoek blijkt dat er sinds 2023 in heel Europa 11 miljoen nieuwe beleggers zijn bijgekomen. 34% van de Europeanen heeft beleggingen in 2024, een relatieve jaarlijkse groei van 11%.

De diverse landen in Europa ontwikkelen zich in een verschillend tempo. In Scandinavië is de beleggingsparticipatie hoog: een op de twee mensen belegt. In het Verenigd Koninkrijk is de stijging op jaarbasis het grootst, met een toename van 21%, wat neerkomt op 3,5 miljoen nieuwe beleggers. Duitsland en Zwitserland blijven belangrijke gevestigde beleggingsmarkten: één op de drie Duitsers belegt momenteel. Zuid-Europa heeft nog ruimte om te groeien, met een beleggerspenetratie van 28% in Spanje en Portugal, en 29% in Frankrijk en Italië.

Nederland groeit relatief snel als ETF-markt in Europa

Uit het onderzoek blijkt dat Nederland de sterkste groei laat zien wat betreft nieuwe ETF-beleggers in Europa, met een stijging van 77% vergeleken met een gemiddelde van 19% in de 14 onderzochte markten. Momenteel heeft 30% van de Nederlandse volwassenen beleggingen, wat een toename betekent van 10% op jaarbasis. Binnen deze beleggingsgroep is het percentage ETF-beleggers gestegen naar 23%, tegenover 15% vorig jaar.

Van de Nederlandse mannen belegt 24% in ETF's, terwijl dit percentage voor vrouwen op 22% ligt. Dit weerspiegelt een groei van 51% bij mannen en een opmerkelijke 102% bij vrouwen.

Gespecificeerd naar leeftijd ziet de verdeling van ETF-beleggers er als volgt uit (% dat in ETFs belegt):

  • Leeftijd 18-24: 19%
  • Leeftijd 25-34: 28%
  • Leeftijd 35-44: 31%
  • Leeftijd 45-54: 25%
  • Leeftijd 55+: 16%

Binnen de Nederlandse leeftijdsgroep van 18-34 jaar, die een aanzienlijke toename in ETF-beleggen vertoont, hebben we gevraagd wat hen zou helpen zich comfortabeler te voelen bij het beleggen in ETF's. Ongeveer 28% gaf aan graag hulp van een adviseur te willen ontvangen, en nog eens 28% wil meer inzicht verkrijgen in de voordelen van ETF's. Daarnaast zoekt 26% aanbevelingen van betrouwbare bronnen zoals beleggingswebsites, tijdschriften of kranten, en eveneens vraagt 26% om advies van vrienden, familie of beïnvloeders.

De meerderheid van de Europese beleggers (51%) gebruikt beleggingsfondsen en ETF's om te beleggen in Europa. Aandelen zijn nog steeds het populairst (55%). 20% van de Europese beleggers bezit nu een ETF, wat neerkomt op 3,7 miljoen nieuwe ETF-beleggers. ETF's waren de snelst groeiende belegging, met een toename van 19% sinds de vorige enquête. Vrouwen namen het voortouw in deze groei (37% tegenover 13% voor mannen). Jonge beleggers (18-34 jaar) bezitten vaker een ETF (24%) dan die ouder dan 35 jaar (19%).

Online platforms stimuleren toegang

In Europa maakt het grootste deel van Generatie Z en Millennials die ETF's bezitten gebruik van digitale platforms, zoals online beleggingsplatforms of brokers, en Robo Advisors, om in ETF's te investeren (80% van de 18 tot 34-jarigen). Een blik op de verdeling van digitale ETF-beleggingsopties toont aan dat mensen tussen 18 en 34 jaar meer een voorkeur hebben voor beleggen via online beleggingsplatforms of brokers dan oudere generaties (56% versus 37% bij 35-plussers). Hoewel ook 35-plussers digitaal beleggen, doen zij dit vaker via het beleggingsplatform van hun bank dan jongere ETF-bezitters (40% vergeleken met 32%).

Online beleggingsplatforms zijn onmiskenbaar populair in heel Europa, ongeacht de leeftijd. Van de Europeanen die ETF's bezitten, maakt 44% gebruik van een online beleggingsplatform of broker, terwijl 37% kiest voor het online platform van hun bank en 13% voor een Robo Advisor. Slechts 21% verkiest overleg met een adviseur van hun bank en 13% wendt zich tot een Independent Financial Advisor (IFA).

Er zijn duidelijke geografische trends zichtbaar. In Noord-Europa gebruiken veel meer beleggers digitale platforms: 70% van de Britse, 62% van de Nederlandse en 69% van de Deense ETF-beleggers. In markten met hogere ETF-penetratie zoals Duitsland (43%) en Zwitserland (45%) vertrouwen beleggers vaker op het online platform van hun bank.

Interessante tarieven

Obligatie’s bleken dit jaar een van de snelst groeiende beleggingscategorieën, zo laat het onderzoek zien. Bijna een op de vijf beleggers in Europa bezit staats- of bedrijfsobligaties. Dit weerspiegelt de hogere rendementen on dit segment  het afgelopen jaar. Voor het eerst sinds 2007 heeft meer dan 80% van de vastrentende sectoren een yield van meer dan 4%.  Deze toenemende vraag naar obligaties laat ook zien dat individuele beleggers steeds beter weten wat de invloed van rentetarieven is en hoe ze kunnen beleggen in obligaties.

Crypto is mainstream

We zien een verschuiving naar cryptocurrencies in Europa: ruim een op de vijf beleggers gaf aan in cryptocurrencies te beleggen (22%). De groei van het bezit van cryptocurrencies is het meest uitgesproken onder vrouwen, met een stijging van 18% op jaarbasis (vergeleken met 4% onder mannen). Tot de topmarkten voor cryptobezit behoren Portugal, waar 43% van de respondenten die beleggen crypto's bezit (na aandelen de populairste belegging), evenals Nederland (40%) en Zwitserland (34%).