Columbia Threadneedle: Stagnerende autoveilingen in VS wijzen op consumentenzwakte

Columbia Threadneedle: Stagnerende autoveilingen in VS wijzen op consumentenzwakte

Elektrische auto.jpg

Amerikaanse autoveilingen blijken een goede voorspeller van het sentiment van de consument, zegt Michael Laskin, obligatiespecialist bij Columbia Threadneedle. 'De data zijn representatief voor de hele Amerikaanse economie en geven inzicht in bredere trends. En wat blijkt: consumentenproblemen beginnen nu door te sijpelen naar de hogere inkomensgroepen.'

De rijkste 20% van de Amerikaanse consumenten is goed voor 39% van alle consumptieve bestedingen en voor 47% van het totale inkomen, zegt Laskin. 'Tot nu toe waren zij bijna immuun voor de druk van hogere rentes. Mede omdat zij hun beleggingen enorm in waarde zagen stijgen. Maar aan dat feest lijkt nu een einde te komen.'

En dat heeft volgens Laskin grote gevolgen voor bedrijven. 'De eerste tekenen worden zichtbaar in de teruglopende vraag naar luxemerken en dat zie je bijvoorbeeld in de koers van LVMH. Maar daarna sijpelt die trend vaak verder door naar basisproducten.'

Auto’s als barometer voor consumententrends

De autoveilingen in de VS spelen een heel belangrijke rol in de markt voor tweedehands auto's en zijn vaak alleen toegankelijk voor autodealers. Om consumptiepatronen te analyseren, maakt Laskin gebruik van veilingdata van drie generaties BMW M3: 

  1. E30 (1986-1991): exclusief, met slechts 18.000 geproduceerde exemplaren.  
  1. E36 (1992-1999): 71.000 exemplaren, minder zeldzaam en meer betaalbaar. 
  1. E46 (2000-2006): 86.000 exemplaren, populair bij jongere kopers.  

De M3 is een high-performance versie van BMW’s iconische 3 Serie, zegt Laskin. 'Elke generatie M3 trekt kopers aan met een ander besteedbaar inkomen, waardoor het een nuttige barometer is voor consumententrends. Zo blijkt dat de E30-eigenaren minder kwetsbaar zijn voor economische cycli dan E46-kopers. De laatste wordt gekocht door jongere, minder kapitaalkrachtige consumenten die de impact van inflatie als eerste voelen. De data bevestigen dit patroon. Luxebestedingen in de VS piekten medio 2022, net als de E46-prijzen. Vervolgens normaliseerde de economie en verspreidde de zwakte in de E46-markt zich in 2023 naar de duurdere E30- en E36-modellen.'

Hogere inkomens onder druk

Begin 2024 breidde Laskig zijn analyse uit met een vierde model: de Porsche 993 Turbo. Deze sportwagen, met prijzen van $165.000 tot meer dan $300.000, wordt gekocht door de absolute top van vermogende consumenten. 

Laskin: 'Tot eind 2023 waren de prijzen van de Porsche stabiel, zelfs toen de M3-prijzen al aan het dalen waren.' Maar nu zet ook de prijs van de Porsche een daling in, zegt Laskig. 'En als die trend doorzet, verwachten we bredere consumentenzwakte, aangezien de groep die door de Porsche wordt vertegenwoordigd het meest uitgeeft.'

Impact op bredere markten

Ondanks de eerste tekenen van druk op hogere-inkomensgroepen, is de totale consumentenbesteding volgens Laskin in 2024 nog niet sterk teruggelopen. 'Er is wel een verschuiving. Bij goedkopere restaurants neemt het aantal bezoeken af, terwijl die in het hogere segment voorlopig nog stabiel blijven. En de fabrikanten van A-merken hebben te maken met teruglopende verkoop, omdat ook steeds meer vermogende consumenten overstappen op goedkopere alternatieven. Laskin waarschuwt echter dat een 10% daling in de uitgaven van de rijkste 20% kan leiden tot een totale consumptiedaling van 4%. “Dit risico is significant, zeker in combinatie met aanhoudende inflatie en de onzekerheid rond het fiscale beleid.'