PGIM Fixed Income: Wind of change in Duitsland

PGIM Fixed Income: Wind of change in Duitsland

Politiek Duitsland
Brandenburger Tor.jpg

Duitsland staat op een kantelpunt in zijn politieke en economische landschap. Met een stagnerende economische groei en dringende geopolitieke uitdagingen is de koers van de volgende regering onder Friedrich Merz niet alleen belangrijk voor het land zelf, maar ook voor economie en veiligheid van het toekomstige Europa, zegt econome Katharine Neiss van obligatiebelegger PGIM Fixed Income in reactie op de uitslag van de Duitse verkiezingen.

De op twee na grootste economie ter wereld vertoont nog weinig tekenen van verbetering na twee jaar van recessie. Een zwakke productiesector en een verminderd concurrentievermogen benadrukken de moeite die Duitsland heeft om zijn historische industriële dominantie te behouden. Ondertussen hebben hoge energiekosten en aanhoudende inflatiedruk de consumentenbestedingen en bedrijfsinvesteringen aangetast, wat het bredere economische herstel belemmert.

Strategische implicaties voor beleggers

Het leiderschap van Merz zou een bedrijfsvriendelijker en competitiever economisch klimaat kunnen creëren, wat gunstig is voor beleggers in verschillende sectoren. Zijn focus op begrotingsdiscipline en beperkte overheidsinterventie kan echter betekenen dat beleggers zich moeten aanpassen aan ‘een grotere afhankelijkheid van door de private sector gedreven groei’. Strategische positionering in sectoren als energie, technologie, vastgoed en infrastructuur zou onder zijn regering aanzienlijke kansen kunnen opleveren.

Uitdagingen

Budgettaire beperkingen: Merz’ plannen zijn momenteel niet financierbaar door de rem op het begrotingstekort of “Schuldenbremse”, wat zorgen baart over de manier waarop hervormingen zullen worden uitgevoerd. De schuldrem beperkt het structurele jaarlijkse begrotingstekort tot 0,35% van het BBP en verplicht regionale deelstaatregeringen sinds 2020 om hun begroting in evenwicht te houden. Voor veranderingen is een twee derde meerderheid in het parlement nodig, wat na de verkiezingsuitslag onwaarschijnlijk lijkt.

Schijnbare weerstand tegen gezamenlijke financiering: De CDU van Merz heeft geen sterke steun getoond voor gezamenlijke financiering binnen Europa, wat de verdere integratie van de EU kan belemmeren nu de debatten over euro-obligaties en defensiefinanciering omstreden blijven. Toch is de waarschijnlijke nieuwe kanselier niet ideologisch tegen, omdat hij deze optie openhield tijdens de verkiezingscampagne. Gezien de belemmeringen voor de hervorming van de nationale schuldrem lijkt het bevorderen en ondersteunen van Europese schulddeling een pragmatische oplossing, aangezien hiervoor slechts een eenvoudige meerderheid in het Duitse parlement nodig is.

Beperkte structurele hervormingen: Er is brede overeenstemming over het feit dat Duitsland achterop is geraakt op het gebied van investeringen in publieke infrastructuur. Toch is er geen consensus over een begrotingsstimulans zoals de Amerikaanse Inflation Reduction Act. De CDU/CSU richt zich eerder op verlaging van de vennootschapsbelasting en deregulering. Merz zal echter beperkt worden in de reikwijdte van zijn hervormingen, omdat hij waarschijnlijk te maken zal krijgen met sterke tegenkrachten in de komende regeringscoalitie die zich richten op het voorkomen van forse bezuinigingen op het sociale stelsel van het land.

Invloed op de doelstellingen van de groene transitie: De ambitieuze klimaatdoelstellingen van het land vereisen aanzienlijke investeringen in hernieuwbare energie, infrastructuur en innovatie. Merz' focus op het aanzwengelen van de economie door het verminderen van de hindernissen in de regelgeving, waaronder milieueisen, dreigt de overgang van Duitsland naar een groene economie te vertragen en verhoogt het risico dat Duitsland achterop raakt bij zowel EU-landen als wereldwijde concurrenten bij het behalen van zijn duurzaamheidsdoelstellingen.