Nuveen: Meest uitdagende cijferseizoen in jaren

Nuveen: Meest uitdagende cijferseizoen in jaren

Financiële markten algemeen
Koersen markten

Het Amerikaanse resultatenseizoen is aarzelend van start gegaan. Beleggers reageren terughoudend op bedrijfsresultaten en kijken vooral scherp naar de vooruitzichten, schrijft Saira Malik, Chief Investment Officer bij vermogensbeheerder Nuveen. 'Dit kan zomaar uitgroeien tot een van de meest uitdagende earnings seasons van de afgelopen jaren.'

Hoewel de marktvolatiliteit iets is afgenomen, blijft het beleggerssentiment somber. Volgens Malik zit het gevaar niet alleen in de cijfers, maar vooral in het gedaalde vertrouwen. 'Zachte data, zoals consumenten- en ondernemersvertrouwen, zijn de afgelopen weken duidelijk versomberd, terwijl de daadwerkelijke economische cijfers nog redelijk standhouden. Maar als dat pessimisme aanhoudt, kan het uiteindelijk wél tot een afremming van de economie leiden, bijvoorbeeld doordat bedrijven minder investeren of consumenten de hand op de knip houden.' Bedrijven die negatief verrassen worden afgestraft, maar opvallend is dat ook bedrijven met beter dan verwachte resultaten krijgen een koersdaling te verwerken.

De onzekerheid wordt versterkt door het gebrek aan duidelijkheid over handelsbeleid en inflatievooruitzichten. 'Veel Amerikaanse bedrijven hebben nauwelijks zicht op waar en tegen welke prijs ze hun goederen kunnen inkopen. Dat maakt het opstellen van prognoses bijzonder lastig,' aldus Malik. De laatste verwachtingen van consumenten laten oplopende inflatie, dalende inkomensgroei en een stijgende werkloosheid zien.

Volgens Nuveen zijn beleggers in deze context geneigd om de voorkeur te geven aan rentegevoelige sectoren zoals financiële waarden, en meer defensieve hoeken van de markt zoals nutsbedrijven, consumentengoederen en gezondheidszorg. Ook technologie, met name chips en software, zou kunnen profiteren, gedreven door de bredere toepassing van kunstmatige intelligentie. Toch blijft het beeld verwarrend. Malik: 'Zelfs winstgevende bedrijven krijgen te maken met een zeer kritische markt die zich eerder laat leiden door sentiment dan door cijfers.'