DWS: Duitse consument cruciaal voor groei Duitse economie
DWS: Duitse consument cruciaal voor groei Duitse economie
Het vertrouwen van de Duitse consument is de afgelopen jaren vrij stabiel geweest, en vertoont zelfs een licht opwaartse trend. Volgens DWS zou dat vertrouwen tijdens de tweede helft van het jaar moeten overslaan naar de maakbedrijven, wil de Duitse economie echt gaan herstellen, zo stelt de Duitse vermogensbeheerder in zijn ‘Grafiek van de Week’.
Doorgaans bepaalt de Duitse maakindustrie het tempo voor de consumenten en voor de dienstensector, niet andersom. Toch is DWS voorzichtig optimistisch. In de eerste plaats omdat de Europese maakindustrie een aantal tegenvallers heeft gekend, die nu niet meer zo hard meewegen.
“In de tweede helft van 2018 werd de economische groei nadelig beïnvloed door problemen met de nieuwe uitlaatemissietesten en het lage waterpeil van de Rijn. Die problemen zouden nu stilaan van de baan moeten zijn”, zegt Dr. Martin Moryson, Chief Economist Europe bij DWS.
“Maar bovenal kan de Duitse consument de economische ontwikkeling blijven stimuleren, dankzij de krachtige arbeidsmarkt, de loonstijgingen en de lage inflatiecijfers. Particuliere investeringen kunnen ook een positieve bijdrage leveren aan de groei, zij het iets minder dan in het verleden.”
“Onze algemene verwachting van een zwakkere groei zonder recessie blijft intact. Toch zijn de parameters enigszins verschoven: een iets snellere en sterkere groeivertraging, en op de lange termijn een wat tragere terugkeer naar potentiële groei, die rond de 1% tot 1,25% kan uitkomen”, zegt Moryson.
“Voor 2019 verwachten we een groeipercentage van 1,3%, gevolgd door 1,4% in 2020. Natuurlijk kunnen tal van risico's deze optimistische prognose doorkruisen. Denk maar aan een no-deal Brexit, een verslechtering van de financiële omstandigheden of een wereldwijde zwakke groei. Maar voorlopig blijven we redelijk optimistisch.”