Schroders: Commerciële sector maakt vaart met overgang naar elektrisch vervoer
Schroders: Commerciële sector maakt vaart met overgang naar elektrisch vervoer
Beleggen in de transitie naar elektrische auto’s is een populair thema. Maar de echte omslag vindt in een ander deel van de markt plaats, ziet Simon Webber, Lead Portfolio Manager van Schroders. De kosten van een elektrische auto dalen gestaag en komen eindelijk in de buurt van het prijsniveau van gewone auto’s. Een transitie naar volledig elektrisch vervoer vergt helaas veel meer tijd en investeringen dan beleggers denken. De omslag vindt veel sneller plaats in het bedrijfswagensegment.
100% elektrisch vervoer, zaak van de lange adem
Het vervangen van voertuigen met een verbrandingsmotor door elektrisch aangedreven voertuigen gaat meerdere decennia duren. Schroders ziet daar twee redenen voor. Enerzijds bestaat nog niet de capaciteit om voldoende accu’s te produceren. De eerste "Gigafactory", gebouwd door Tesla, kostte naar schatting 5 miljard dollar voor een 50GWh fabriek. Toekomstige accufabrieken kosten wellicht slechts 60% van deze eerste fabriek, maar dan zijn de cumulatieve uitgaven die nodig zijn om de auto-industrie volledig om te zetten naar elektrische voertuigen nog altijd meer dan 400 miljard dollar. Tijdens de transitie zullen zeer grote (nieuwe) markten worden gecreëerd op het gebied van batterijcomponenten, elektronica en elektromotoren, maar ook gaan bestaande markten verloren.
De tweede vertragende factor is het feit dat auto’s een levensduur van meer dan 15 jaar hebben. Het vervangen van de wereldwijde autovloot duurt daardoor jaren. Zelfs al heeft 25% van de verkochte nieuwe auto’s in 2030 elektrische aandrijving, dan nog maken zij slechts 11% uit van de totale autovloot. In 2040 is 75% van de nieuwe auto’s elektrisch, maar rijdt minder dan 45% van alle auto’s op stroom. In 2040 stoot dus nog altijd de meerderheid van de auto’s broeikasgassen uit en de enige manier om dat te voorkomen is een gedwongen vervroegd einde maken aan de levensduur van voertuigen met verbrandingsmotor.
Logistiek loopt voorop bij omslag naar elektrische voertuigen
De omslag verloopt echter veel sneller bij commerciële voertuigen, met name in de logistieke en bezorgsector. Deze voertuigen worden intensiever gebruikt en hebben daardoor een kortere levensduur. Elektrische voertuigen zijn ook bij uitstek geschikt voor commercieel gebruik op korteafstandsritten, aangezien de voertuigen één keer per dag terugkeren naar het lokale depot om te worden opgeladen. De sector schakelt versneld over op elektrisch vervoer, onder meer door de strengere emissienormen voor de binnensteden. Maar transporteurs kiezen ook voor elektrisch vervoer omdat het simpelweg goedkoper is. Bezorgdiensten voelen daarnaast ook de druk van klanten. Amazon wil in 2030 de helft van zijn verzendingen CO2-neutraal verrichten. Misschien dat Amazon in plaats van gratis bezorging op de volgende dag voor Prime-leden, bezorging met een elektrisch voertuig gratis maakt en juist andere diensten in rekening gaat brengen.
Traditionele retailers kunnen het nog moeilijk krijgen
De conversie naar elektrisch vervoer verloopt dus veel sneller in de professionele bezorgsector en e-commerce. Bedrijven die zich aanpassen en inspelen op wereldwijde uitdagingen zoals klimaatverandering hebben bij de consument misschien toch een streepje voor op de concurrent die daar geen rekening mee houdt. Het zou zo maar kunnen zijn dat het bewustzijn groeit bij consumenten en toezichthouders dat een bezoek met de auto aan een winkel gepaard gaat met uitstoot van broeikasgassen. Traditionele winkeliers en winkelcentra die buiten de stad liggen kunnen zich wellicht geconfronteerd zien met hogere kosten en weerstand, als de kosten van deze uitstoot doorberekend zou worden. Dat speelt uiteindelijk online alternatieven weer in de kaart.