Comgest: Grote sportevenementen geven Japanse economie duw in de rug
Comgest: Grote sportevenementen geven Japanse economie duw in de rug
Richard Kaye, portfoliomanager van het fonds Comgest Growth Japan, is optimistisch over Japanse aandelen. Zijn optimisme is niet zo zeer gebaseerd op een snelle oplossing van de handelsspanningen tussen de VS en China, waardoor de wereldhandel weer op gang kan komen, maar op twee grote sportevenementen die binnenkort in Japan worden gehouden.
Deze maand organiseert Japan het wereldkampioenschap rugby (20 sep.-2 nov.) en volgend jaar zomer trekt ’s werelds grootste sportcircus naar Tokio voor de 29e Olympische Spelen. De impact van beide sportevenementen op de Japanse economie zijn volgens Kaye groot. Dat geldt zeker voor de Olympische Spelen. “Dat Japan opnieuw de Spelen organiseert heeft een enorm positief effect op het Japanse zelfbewustzijn,” vertelt Kaye. “Toen Japan de Olympische Spelen in 1964 organiseerde was de schade van de Tweede Wereldoorlog net hersteld. Vanaf toen ging het pas echt bergopwaarts met de Japanse economie.”
De Olympische Spelen in 2020 kunnen Japan de duw in de rug geven waar de economie na twintig jaar van marginale groei zo naar smacht. Het zou volgens Kaye zelfs een nieuwe bloeiperiode kunnen uitlokken, zeker als Japan meer immigratie toestaat en meer Japanse vrouwen gaan werken. “Toen bekend werd dat Japan de Olympische Spelen kreeg toegewezen, omhelsde premier Abe alle leden van het Japanse team. Het is heel on-Japans om dat in het openbaar te doen. Het tekent het enthousiasme van Abe, die toch bekend staat als een rationeel mens.”
Maar volgens Kaye moet ook de impact van het wereldkampioenschap rugby, dat voor het eerst door een Aziatisch land wordt georganiseerd, niet worden onderschat. Japan is al tientallen jaren bezig een sterke rugbynatie te worden. Het heeft Engeland al eens verslagen. Kaye: “Veel Japanners zullen volgende maand naar de wedstrijden kijken, ook mensen die er normaal weinig mee hebben. Veel van de winkels in de buurt van de stadions zijn al omgevormd tot sportwinkels.”
Naast de psychologische factoren die de Japanse economie aanjagen, zijn er natuurlijk de directe inkomsten van alle extra toeristen die Japan zullen bezoeken. Japan is er volgens Kaye klaar voor. In de afgelopen jaren is er veel geld geïnvesteerd in hotels en aanvullende infrastructuur, inclusief wegwijzers in het Chinees en het Engels. “Het toont aan dat Japan zich steeds meer richt op de wereld buiten Japan. Daar gaat de Japanse economie zeker van profiteren.”