Newton IM: India klaar voor China-achtige groei
Newton IM: India klaar voor China-achtige groei
India heeft de potentie om economisch tot bloei te komen, een China-achtige groei ligt in het verschiet. Dat zeggen Ian Smith en Paul Birchenough, beiden portfoliomanager Azië en aandelen uit opkomende markten bij vermogensbeheerder Newton IM, onderdeel van BNY Mellon Investment Management. Zij noemen enkele indicatoren die het potentieel van India laten zien.
Zo heeft India een landelijk product en services belastingsysteem (GST) geïntroduceerd, met als doel het verbeteren van het toezicht op de handel in heel India. Het dwingt bedrijven zich aan de regels te houden. Belangrijk is dat het inefficiënties aanpakt bij het vervoer van goederen door India, waar het voorheen niet ongebruikelijk was dat voertuigen meerdere dagen langs staatsgrenzen werden geparkeerd terwijl vracht van de ene btw-jurisdictie naar de andere ging.
De invoering van de Vastgoedwet (RERA) in 2016 vereiste hogere normen van projectontwikkelaars, wat op zijn beurt voor duidelijkere garanties voor huizenkopers zorgde en de snellere ontwikkeling van projecten stimuleerde.
De betaalbaarheid van woningen in India op basis van prijs-inkomen is beter dan deze ooit is geweest. Daarnaast heeft het land een zeer lage hypotheekrente en een gezond woningaanbod. Volgens een van India's grootste vastgoedontwikkelaars is de totale omvang van de vastgoedmarkt slechts zo’n 50 miljard dollar, en heeft deze het potentieel om veel groter te worden op basis van de snelle verstedelijking en een jonge bevolking die op hun beurt weer gezinnen vormen – 66% van de bevolking is jonger van 35 jaar.
Daarnaast noemen de Newton-experts de ‘ease of doing business index’, waar India is gestegen van plek 142 in 2014 naar plek 63 in 2019. De index is ontwikkeld door de Wereldbank en is een totaalcijfer van verschillende parameters die het gemak van zakendoen in een land bepalen. De overheid heeft als doelstelling de top 25 te bereiken in 2024.
Tenslotte zijn de toenemende productie en welvaart een katalysator voor de consumptie in een land waar bepaalde producten en diensten nog niet vanzelfsprekend zijn. Zo bezit slechts 2,5% van de bevolking een eigen auto en wordt er dit jaar een grote toename van het aantal smartphonegebruikers verwacht. Dit leidt tot meer initiatieven rondom e-commerce, media en communicatie en betere toegang tot financiële en bancaire diensten en online betalen.