Pimco: Sancties verergeren problemen in aanvoerketens
Pimco: Sancties verergeren problemen in aanvoerketens
De sancties die landen Rusland hebben opgelegd door de inval in Oekraïne zullen de al bestaande problemen in aanvoerketens verlengen en verergeren. Dat verwachten verschillende specialisten van ’s werelds grootste obligatiebelegger Pimco. ‘Zelfs na de beëindiging van de oorlog zullen de sancties nog lang voelbaar blijven.’
Enige verbetering zal optreden als China zijn nul-COVID-beleid versoepelt en het tekort aan arbeidskrachten in de VS afneemt, maar de inval van Rusland in Oekraïne en de daaropvolgende sanctiepakketten leiden juist tot verdere verstoringen.
Deze oorlog zal volgens Pimco op de korte termijn waarschijnlijk een beperkte impact hebben op de Aziatische aanvoerketens voor technologie, aangezien er voldoende voorraden van belangrijke grondstoffen zoals neongas en palladium zijn. ‘Echter, een langdurige verstoring van de wereldwijde toeleveringsketen kan de prijzen van computerchips opdrijven en de leveringen verder vertragen.’
Een van de landen die hard wordt getroffen door de problemen in de bevoorradingsketens, is China. Bedrijven kijken naar alternatieven voor dat land, nu het weer deels op slot gaat door een heropleving van het aantal coronagevallen. ‘De recente verstoringen zullen bedrijven ertoe aanzetten hun aanvoerketens verder te diversifiëren, waardoor de rol van China kleiner wordt. Andere landen in Azië zoals India, Vietnam en Maleisië kunnen hiervan profiteren.’
Maar ook de VS hebben te lijden onder de problemen. Tekorten aan onderdelen en werknemers hebben veel Amerikaanse bedrijven ertoe gebracht hun verkoopverwachtingen te verlagen of winstwaarschuwingen te geven. Niet alleen de lange wachttijden voor schepen om hun vracht te lossen bij Amerikaanse havens vormen een probleem. De VS kampen ook met een tekort aan vrachtwagenchauffeurs en strenge coronaregels om Canada binnen te komen.
Volgens Pimco leidt de verstoring van de toeleveringsketen tot winnaars en verliezers onder Amerikaanse bedrijven. Door beperkte capaciteit, inflatie, stroomtekorten en het nul-COVID-beleid, kan het zijn dat Chinese producenten voorrang geven aan de productie voor grotere Amerikaanse bedrijven, waardoor de leveringen aan kleinere Amerikaanse bedrijven nog meer vertraging oplopen.
Sectoren die weinig afhankelijk zijn van import of export of op maat gemaakte halfgeleiderchips zouden het ook beter moeten doen, zoals Chinese autofabrikanten en de internetdienstensector. Ook containerrederijen zouden moeten profiteren van de recordhoge scheepvaart- en opslagtarieven.