Schroders: Welke bedrijven profiteren het meest van de opkomst van generatieve AI?
Schroders: Welke bedrijven profiteren het meest van de opkomst van generatieve AI?
Om te kunnen voorspellen welke bedrijven het meest zullen profiteren van de opkomst van generatieve AI, moet eerst inzicht worden verkregen in welke soorten bedrijven actief zijn op welk gebied van AI.
Daartoe moet volgens Ankur Dubey, Investment Director, Private Equity bij Schroders de 'technology stack’ beter begrepen worden, ofwel de technologie-lagen die nodig zijn om een generatieve AI-toepassing te bouwen:
1) De rekenlaag is de basis. Generatieve AI-systemen vereisen grote hoeveelheden rekenkracht en opslagcapaciteit om de modellen te trainen en uit te voeren. Hardware (halfgeleiderchips) levert de rekenkracht en cloudplatforms zoals Amazon Web Services, Microsoft Azure of Google Cloud Platform bieden diensten zoals virtual machines en opslag.
2) Vervolgens komt de foundational laag. Foundation models zijn systemen met brede mogelijkheden die vervolgens kunnen worden aangepast aan een reeks verschillende, meer specifieke doeleinden. Misschien is dit wel de belangrijkste laag. Deze basismodellen zijn grote statistische modellen die zijn gebouwd met behulp van geavanceerde machine learning-algoritmen die mensachtige reacties genereren die zijn afgeleid van grote hoeveelheden gegevens waarop ze zijn getraind. Foundation models worden opgesplitst in closed source en open source. Closed source software is propriëtair - alleen het bedrijf dat het bezit kan het wijzigen - terwijl open source betekent dat de broncode openbaar beschikbaar is en programmeurs het kunnen wijzigen.
3) Infrastructuurlaag. Dit zijn de tooling/infrastructuurbedrijven voor apps die geen eigen basismodellen gebruiken. Dergelijke apps hebben de infrastructuurbedrijven nodig om hen te helpen de technologie die beschikbaar is op basisniveau volledig te benutten. Apps met eigen modellen (zoals ChatGPT) hoeven niet afhankelijk te zijn van derden in de lagen infrastructuur of fundamentele modellen.
4) Ten slotte is de top van de stack de applicatielaag, de software waarmee gebruikers communiceren met de onderliggende AI-technologie. Dit kan het ChatGPT-product van OpenAI zijn of een intern gebouwde oplossing zoals het interne AI-product van Schroders, genaamd 'Genie'.
Welke bedrijven zullen het meest profiteren van de opkomst van generatieve AI?
Ankur Dubey: 'We zijn er nog niet uit welke van deze lagen de meeste waarde zal opleveren. De technologie staat immers nog in de kinderschoenen. We zijn het er wel over eens dat tot nu toe de rekenlaag als winnaar uit de bus is gekomen en het voorbeeld van NVIDIA - met zijn aandelenkoers die circa 190% YTD is gestegen (FactSet, per 30 juni) - laat zien dat de markt het daarmee eens is. Dat gezegd hebbende, is het de vraag of de geavanceerde technologie die vandaag door NVIDIA wordt ontworpen, in de loop van de tijd kan worden gecommoditiseerd.'
Michael White, Global Sector Specialist, Public Equities stelt: 'Vooralsnog lijken de 'pick and shovels companies' in de rekenlaag de winnaars dankzij hun bestaande dominante posities. Naarmate generatieve AI-use cases groeien, zal de vraag naar chips ook groeien en NVIDIA is een expert met een dominant marktaandeel in de GPU's (grafische verwerkingseenheden) die essentieel zijn voor AI-verwerking.
Aan de cloudkant is de cloud computing-markt een oligopolie. Voorlopig zullen de grote spelers zoals Amazon Web Services, Microsoft Azure en Google Cloud Platform waarschijnlijk hun voordeel behouden na de afgelopen jaren aanzienlijk te hebben geïnvesteerd in infrastructuur en klantrelaties.
Maar we moeten niet vergeten dat nieuwe technologie nieuwe manieren mogelijk maakt om dingen te doen en geheel nieuwe bedrijven te creëren. Netflix werd bijvoorbeeld mogelijk gemaakt door het internet en mocht floreren omdat het een superieur product bood aan traditionele betaaltelevisie op een manier die bestaande mediabedrijven bedreigde.
Evenzo is Uber een bedrijf waarvan het bedrijfsmodel alleen kan bestaan vanwege smartphones en het mobiele internet. Het lijkt er zeker op dat deze nieuwe technologie nieuwe manieren zal bieden om dingen te doen, maar het is misschien nog te vroeg voor die bedrijven om überhaupt te zijn ontstaan - dit is waar we naar op zoek zijn.'
Mike McLean, Senior Investment Director, Private Equity: 'Als we buiten de technologie-industrie zelf kijken, is een mogelijkheid dat bedrijven die rijk zijn aan gegevens, bijvoorbeeld bedrijven die een grote hoeveelheid eigen door gebruikers gegenereerde inhoud bezitten, waardevol kunnen worden, simpelweg vanwege de waarde van die gegevens bij het trainen van AI-modellen.
Vanuit de kant van durfkapitaal zijn de stromen naar AI-bedrijven de afgelopen jaren sterk gestegen, zoals de onderstaande grafiek laat zien. En de stromen naar AI-bedrijven groeien vele veelvouden sneller dan de durfkapitaalmarkt in het algemeen. Er was vorig jaar een daling in dollars die in de AI-ruimte werden geïnvesteerd, maar dat weerspiegelt een dip in de venture-markt in het algemeen.
Het belangrijkste punt is dat AI een steeds belangrijker element is van de soorten bedrijven die tegenwoordig in de markt worden gecreëerd.'