Sustainable Brand Insights: Bedrijven komen niet weg met alleen vage claims
Sustainable Brand Insights: Bedrijven komen niet weg met alleen vage claims
Vertrouwen van Nederlanders in duurzaamheid van bedrijven zakt tot dieptepunt. Het tijdperk van vage verklaringen rondom duurzaamheid is definitief voorbij.
‘Door politieke, economische en maatschappelijke veranderingen en bewustwording over greenwashing zijn consumenten een stuk kritischer geworden op bedrijven,’ zo meldt Sustainable Brand Insights uit jaarlijkse onderzoekrapport dat ‘een indicatie geeft van hoe Nederlanders tegen bedrijven aankijken op het gebied van duurzaamheid.’ De resultaten ‘laten een sterkere daling dan ooit zien, plus een ranglijst van welke bedrijven worden gezien als het meest duurzaam. Net als vorige jaren staat Tony Chocolonely op één.
De ranglijst laat zien hoe merken worden waargenomen door hun klanten,’wat onderzocht wordt voor bedrijven in Scandinavië, de Baltische staten en Nederland. Bedrijven zijn geselecteerd op basis van marktaandeel, omzet en algemene merkbekendheid. ‘De ranglijst en achterliggende inzichten laten duidelijk zien dat het tijdperk van vage verklaringen rondom duurzaamheid definitief voorbij is. De Nederlanderse consument vindt authenticiteit, transparantie en het nemen van verantwoordelijkheid belangrijk.
What’s new in 2024?
De gemiddelde SBI-ranglijstscore (die het algehele vertrouwen van de consument aangeeft) is gedaald van 74% naar 54%, de grootste daling ooit. Omdat de klant kritischer is, komen bedrijven niet weg met alleen vage claims of communicatie over duurzaamheidsinitiatieven zonder dat deze onderbouwd zijn.
De Nederlander kijkt vergeleken met vorige jaren op een bredere manier naar duurzaamheid: niet alleen naar milieu, maar ook naar sociale, economische en veiligheidsaspecten. In welke omstandigheden wordt een product gemaakt, bijvoorbeeld? Persoonlijke ervaringen, nieuws en bronnen zoals academische rapporten dragen bij aan deze ontwikkeling.
71% van de Nederlandse consumenten vinden duurzaamheid belangrijk, hebben ook andere zorgen. Oorlog en conflicten staan hierbij op 1, gevolgd door klimaat en volksgezondheid. Denk ook aan economische druk zoals inflatie en vrees voor greenwashing. Hierdoor legt de consument minder snel een hoger bedrag neer voor een duurzamere variant van een product.
Het goede nieuws is dat die kritische houding deels juist ontstaat omdat Nederlanders zich verdiepen in duurzaamheid. Daar ligt een kans voor bedrijven om verder te verduurzamen en vooral transparant te zijn over de manier waarop dit gebeurt.
Nieuwkomers in de Sustainable Brand Index en de top 20
Wat de ranglijst betreft zijn EkoPlaza, Zuivelhoeven en Friesland Campina, Ben & Jerry’s, Zaanlander, Dormio Resorts & Hotels, CONO Kaasmakers, Oasis Premium Resorts, Budget Energie, The Student Hotel, Hertog, Unilever, Magnum, EuroParcs, L'Oréal Paris, Red Bull, Procter & Gamble (P&G) en Oad nieuwkomers. De twintig meest duurzame bedrijven volgens Nederlanders zijn:
- Tony's Chocolonely
- Ekoplaza
- De Vegetarische Slager
- Dopper
- Greenchoice
- IKEA
- Zonnatura
- NS
- HEMA
- Dille & Kamille
- ANWB
- ASN Bank
- Oatly
- The Body Shop
- Alpro
- Marktplaats
- Zuivelhoeve
- Weleda
- Vivera
- Lidl.’