Capital Group: Friendshoring biedt beleggingsmogelijkheden op industriële schaal
Capital Group: Friendshoring biedt beleggingsmogelijkheden op industriële schaal
Het zal misschien verbazen dat de nieuwste uitvalsbasis voor de productie van elektrische voertuigen (EV) zich niet in de nabijheid bevindt van de hightech hubs van Silicon Valley of Shenzhen. Die productie vindt plaats in Santa Catarina, in het noorden van Mexico, in de buurt van Monterrey.
Tesla heeft aangekondigd daar zijn eerste fabriek voor EV's in Mexico te bouwen. Het gaat om een zogenaamde gigafabriek die naar verwachting 5 miljard dollar zal kosten en waarvoor volgens planologen van de staat Nuevo León volgende week de eerste steen zal worden gelegd.
De fabriek is een belangrijke opsteker voor de snelgroeiende Mexicaanse economie, maar is ook slechts een van de vele recente voorbeelden van internationale handelssuccessen waarmee Mexico China en Canada heeft ingehaald als belangrijkste handelspartner van de Verenigde Staten. In 2023 haalde de VS voor het eerst in decennia meer producten uit Mexico dan uit enig ander land ter wereld.
Liever een goede buur dan een verre vriend
'Mexico heeft waarschijnlijk meer dan welk land dan ook geprofiteerd van de trend van friendshoring', zegt analist Jeff Garcia van Capital Group, die de ontwikkelingen in Latijns-Amerika volgt.
Friendshoring, afgeleid van de term offshoring, is een bewuste strategische beslissing om de handel met bevriende buren te stimuleren in een tijd waarin geopolitieke spanningen wereldwijd toenemen, legt Garcia uit. De trend is niet nieuw, maar kwam in een stroomversnelling door de coronapandemie toen traditionele toeleveringsketens wegvielen en bedrijven op zoek moesten naar alternatieven. Het verleggen van de toeleveringsketens heeft landen als India, Vietnam, Thailand en Indonesië veel opgeleverd. Mexico profiteerde echter het meest van deze nieuwe situatie vanwege de nabijheid van 's werelds grootste economie.
'Mexico staat op een keerpunt', aldus Garcia. 'China was de afgelopen tien jaar de belangrijkste handelspartner van de Verenigde Staten. En Canada daarvoor. Dit is dus een grote verandering. Er is een gezegde in Mexico: ‘Tan lejos de Dios y tan cerca a los Estados Unidos,’ wat zich laat vertalen als: ‘Zo ver van God, maar zo dicht bij de Verenigde Staten.’ Het komt erop neer dat een goede verstandhouding met de grootste economie ter wereld goed is voor Mexico. En ook voor de VS is dit een goede zaak.'
Garcia verwacht dat Mexico de komende jaren een steeds betere positie zal innemen, vanwege de voordelen die het land biedt voor bedrijven die de Amerikaanse markt willen aanboren. Zo zijn de kosten van gekwalificeerde arbeidskrachten aantrekkelijk en het noorden heeft een solide infrastructuur en biedt gemakkelijk toegang tot relatief goedkope olie en aardgas uit de VS.
Sterker nog, toen Tesla zijn beslissing bekend had gemaakt om een nieuwe EV-fabriek in Mexico te bouwen, kondigde een van zijn grootste concurrenten, het Chinese BYD, aan dat het van plan was om dit voorbeeld te volgen en het bedrijf keek daarbij naar hetzelfde industriegebied in Nuevo León. Het noorden van Mexico is al jaren een populaire locatie voor de productie van auto's. Ford, General Motors, BMW, Daimler, Toyota en Honda hebben er allemaal fabrieken. Volgens de Mexicaanse vereniging van autofabrikanten is ruim 75% van de auto's die in Mexico worden geassembleerd, bestemd voor de export naar de VS.