Capital Group: Drie ideeën voor beleggen op basis van de kwartaalcijfers
Capital Group: Drie ideeën voor beleggen op basis van de kwartaalcijfers
Capital Group stelt dat de kwartaalcijfers van de meeste bedrijven in de S&P 500 Index de verwachtingen overtreffen. Bedrijven snijden verder in hun kosten, berekenen hogere prijzen door aan consumenten en zoeken nieuwe groeimarkten.
Als langetermijnbeleggers kijken we veel verder dan de kwartaalcijfers, maar we besteden er ook veel aandacht aan omdat die de onderliggende trends goed in beeld kunnen brengen. En wanneer het eigen of vreemd vermogen fors afneemt na het publiceren van de kwartaalcijfers, kan dit een aantrekkelijk moment zijn om in te stappen. Tegen die achtergrond kijken we naar drie beleggingsideeën.
1) Voor een nieuwe industriële revolutie zijn 'pick-and-shovel-makers' nodig
Door AI is er een grotere vraag naar energie voor het verbeteren van de infrastructuur en dit wordt ook gestimuleerd door de overheid. Dit maakt de weg vrij naar een nieuwe industriële revolutie, zegt vermogensbeheerder Anne-Marie Peterson.
In Noord-Amerika is er sinds 2021 1,2 duizend miljard dollar uitgetrokken voor projecten en omdat daarvan nog maar zo'n 16% is besteed, zal de forse groei de komende jaren nog wel aanhouden, zo gaf energiebeheerder Eaton aan tijdens de earnings call. Dit cijfer heeft alleen betrekking op projecten van meer dan 1 miljard dollar.
Eaton verhoogde op zijn beurt de winstverwachtingen voor 2024 en benadrukte in het bijzonder dat de groei voor datacenters van zogenaamde hyperscaler-bedrijven zoals Amazon en Google, die cloud computing- en datamanagementdiensten leveren, sterker was dan verwacht. De elektrische sector van Eaton had in het eerste kwartaal van 2024 een orderportefeuille van 11,3 miljard dollar, een cijfer dat gestaag is gestegen ten opzichte van de 2,8 miljard dollar die het bedrijf in het vierde kwartaal van 2019 bekendmaakte.
Eaton is slechts een van de vele 'pick-and-shovel' bedrijven - bedrijven die leveren aan de makers van het eindproduct - die zich in een goede positie bevinden om te profiteren van de aanleg van datacenters, wegen, water- en energiesystemen, zegt Peterson. Een ander voorbeeld is machinefabrikant Caterpillar, die in het afgelopen kwartaal meldde dat zijn divisie die onder andere producten voor datacenters levert, daarvan meer heeft verkocht dan producten voor de bouwsector.
2) Streamingleider zet de toon in een nieuw tijdperk
Netflix' harde optreden tegen het delen van wachtwoorden heeft geresulteerd in miljoenen extra abonnees en hogere inkomsten. Netflix heeft hiermee ook laten zien dat het een sterke positie heeft ten opzichte van tech- en mediagiganten die hoopten dat ze de markt konden binnendringen, aldus vermogensbeheerder Thatcher Thompson.
Toch daalde het aandeel Netflix nadat het in een winstrapport had gemeld dat het in 2025 niet langer verslag zal doen van de groei van het aantal abonnementen. 'Beleggers zijn zo gefocust op het aantal abonnementen dat ze nauwelijks verder kijken,' zegt Thompson. 'Maar er zijn andere factoren, zoals mogelijkheden voor prijszetting, internationale groei en het advertentieplatform voor een streamingdienst, die in de toekomst belangrijker zijn voor de branche.'
De oorlog tussen de streamingdiensten is nog lang niet voorbij. Er komt een verdere consolidatie omdat streamers inzetten op schaalvergroting. Op de langere termijn verwachten we dat de grote streamingdiensten ook grotere spelers zullen worden op het gebied van videogames en sport.
3) Mogelijkheden op Olympische schaal: Nieuwe merken kunnen gevestigde sportmerken van hun troon stoten
De Olympische Spelen bieden een podium voor atletisch overwicht. Voor sportmerken is het ook een evenement waarop veel druk staat om met innovatieve producten te komen en marktaandeel te veroveren.
'Gevestigde footwearmerken krijgen nu concurrentie van kleinere merken zoals Hoka en On. De kleinere merken veroveren marktaandeel en gebruiken de komende Olympische Zomerspelen om steviger voet aan de grond te krijgen als serieuze concurrenten,' aldus beleggingsanalist Beth Schulte.
Er zijn verschillende oorzaken aan te wijzen voor de verschuivingen die er optreden bij sportswear: variërend van problemen met de toeleveringsketen tijdens de pandemie waardoor innovatie werd afgeremd tot het feit dat nieuwe merken optimaal gebruikmaken van de kracht van social media en snel viral gaan en opschalen. En volgens Schultz is het ook zo dat er een natuurlijke modecyclus is en dat bepaalde merken dan weer in en dan weer uit de mode zijn.
De cijfers voor het eerste kwartaal laten zien hoe hoog de inzet is. Verschillende grotere bedrijven hebben hun verwachtingen naar beneden bijgesteld, omdat ze bezig zijn met een reset, een basis voor nieuwe groei. Voor traditionele merken zoals Nike en Adidas is het van belang dat zij hun status van topsportmerken weer waarmaken.
Meer investeren in productinnovatie en in marketing is onderdeel van de reset. 'Bijna elk groot merk heeft extra geld gestoken in reclame voor het evenement, maar pas 12 tot 18 maanden na de Olympische Spelen weten beleggers of de bekende merken verder terrein verloren hebben,' zegt Schulte.
De uitdaging van hoge tarieven
De sterke start van het nieuwe kwartaal belooft veel goeds voor veel bedrijven. Thema's zoals kunstmatige intelligentie en de hoge kapitaaluitgaven van hyperscalers die dat met zich meebrengt, zijn nog steeds actueel. Er zijn tekenen dat de lagere en middeninkomens onder druk staan, wat later dit jaar gevolgen kan hebben voor bepaalde bedrijven.
'Bij het nemen van beleggingsbeslissingen richt ik me liever concreet op bepaalde bedrijven dan dat ik vanuit een macro-economisch perspectief de toekomst probeer te voorspellen. De kwartaalcijfers geven echter wel inzicht in hoe bedrijven en consumenten omgaan met hoge rentetarieven en andere economische uitdagingen,' stelt Thompson.