LFDE: Heeft de elektrische auto de toekomst?
LFDE: Heeft de elektrische auto de toekomst?
Heeft de elektrische auto een toekomst? Terwijl het Europees Parlement aan het begin van 2023 stemde voor een verbod op de verkoop van voertuigen met verbrandingsmotor en hybride voertuigen in Europa vanaf 2035, wordt de milieurelevantie van deze voertuigen in twijfel getrokken door hun tegenstanders.
Ondanks dit debat zijn alle scenario's – inclusief die van het IPCC – het erover eens dat de elektrificatie van voertuigen essentieel is als we onze klimaatdoelstellingen willen halen en onze afhankelijkheid van olie willen verminderen. Naast de milieukwesties rond de invoering ervan, willen we in deze brief ook kijken naar de vele sociale uitdagingen die gepaard gaan met de ontwikkeling van deze industrie.
De elektrische auto voor iedereen?
Terwijl aan de andere kant van de Atlantische Oceaan het astronomische aandelenoptieplan voor Elon Musk door Tesla-aandeelhouders is goedgekeurd, is de uitdaging in Europa om elektrische voertuigen betaalbaar te maken. Hoewel de aankoopprijs van een elektrische auto 25% tot 50% hoger is dan die van een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor, is het gebruik 36% goedkoper. Daarom introduceerde de Franse overheid een sociaal leaseprogramma waarmee huishoudens met een laag inkomen een elektrische auto voor € 100 per maand konden leasen. Het programma was zo succesvol dat het in februari 2024, twee maanden na de lancering, moest worden opgeschort. Het ideaal van een elektrische auto voor iedereen lijkt verder weg.
Een instrument voor economische soevereiniteit
Om het hoofd te bieden aan de subsidies die China aan zijn fabrikanten verleent, voerden Europa en de Verenigde Staten protectionistische maatregelen in om de invoer van Chinese elektrische voertuigen te belasten. Het doel van deze verhoogde douanerechten is om fabrikanten tijd te geven om aan hun kosten te werken en zo concurrerend te blijven in de commerciële strijd om de toegankelijkheid van deze voertuigen. Het moet ook de herstructurering van de waardeketen versnellen, banen creëren in Europa, de afhankelijkheid van Azië verminderen en de impact van de autoproductie verminderen door een minder koolstofintensieve energiemix.
Toegankelijkheid, prijzenoorlog en reboundeffect
Sommige fabrikanten passen ontwerptechnieken toe die reparaties economisch onaantrekkelijk of technisch onmogelijk maken, zoals 'gigacasting', waarbij meerdere auto-onderdelen uit één blok worden geproduceerd. Deze praktijken ondermijnen de positieve milieu-impact van voertuigen door geprogrammeerde veroudering en verhogen de onderhoudskosten, wat eigenaars financieel kan belasten. Door het ontbreken van regelgeving die de duurzaamheid van voertuigen op de Europese markt garandeert, kan dit leiden tot een wegwerpmodel van elektrische auto's.
Er is dringend behoefte aan samenwerking met regelgevers en bedrijven om de verspreiding van deze schadelijke praktijken te beperken.
LFDE streeft naar het begeleiden van de industriële transitie door diverse spelers in de waardeketen te ondersteunen. We analyseren bedrijven gedetailleerd met onze gepatenteerde 'Climate and Biodiversity Maturity'-methodologie om hun negatieve milieueffecten te beheersen en hun aandacht voor een rechtvaardige transitie te waarborgen. Deze duurzaamheidsthema's zijn cruciaal voor hun bedrijfsmodellen en worden actief bevorderd via onze impactfondsen om beste praktijken te stimuleren.