J. Safra Sarasin: Rood of blauw? De toekomst is groen

J. Safra Sarasin: Rood of blauw? De toekomst is groen

United States Politics ESG
Duurzaam (14) klimaat

De Amerikaanse presidentsverkiezingen zullen waarschijnlijk erg spannend worden. Hoewel de uitslag in veel opzichten van groot belang zal zijn, is de groene transitie te ver gevorderd en te mondiaal om door de uitslag te worden ontspoord, omdat deze nu meer door marktkrachten dan door politiek wordt gestuurd.

Toch zal de volgende Amerikaanse president de ontwikkelingen beïnvloeden - bijvoorbeeld door prioriteit te geven aan bepaalde investeringen in infrastructuur of door een duim op te steken voor de internationale handel.

Trump zal de energietransitie niet laten ontsporen

We zitten midden in een marktgedreven groene transitie. Belangrijke sectoren zoals windenergie op land, zonne-energie en batterijopslag zijn competitief geworden en zouden moeten blijven groeien. Terwijl Trump meer fossiele energieproductie heeft gepromoot, genieten wind- en zonne-energie op land brede steun van beide partijen. Het is zelfs zo dat een groot deel van de investeringen in het kader van de Inflation Reduction Act (IRA), de grootste investering in klimaat en energie in de Amerikaanse geschiedenis, naar Republikeinse staten gaat om ontwikkeling en economische groei te bevorderen.

De IRA zorgt voor stabiliteit en groei op lange termijn voor het groene thema en aanverwante sectoren. Op basis van gegevens van het Amerikaanse ministerie van Energie werden tussen 2022 en 2023 meer dan 150.000 banen in schone energie gecreëerd of verplaatst, de meeste daarvan in staten met Republikeinse meerderheden. Zeven van de tien staten waar banen in schone energie het snelst groeien, worden vertegenwoordigd door Republikeinse senatoren.

Handelsbeleid, tarieven en Trump

Tijdens zijn campagne heeft Trump veel gesproken over tarieven. Onder zijn leiding zou er een verhoogd risico kunnen zijn op invoerheffingen op schone energie, met name op zonne-energie en opslagapparatuur uit China. Dit is niet nieuw, want zowel Democratische als Republikeinse regeringen hebben tarieven gebruikt en uitgebreid.

Denk er bijvoorbeeld aan dat Trump al een tarief van 30% op geïmporteerde zonnecellen toepaste onder Section 201, dat Biden verlengde tot 15%. Wij denken dat eventuele nieuwe tarieven ontwikkelaars zullen stimuleren om verder landinwaarts te gaan en hun toeleveringsketens zullen stimuleren, wat binnenlandse fabrikanten van zonne- en opslagapparatuur ten goede zou moeten komen.

De auto-industrie laat een vergelijkbaar beeld zien. De sector heeft al te maken gehad met aanzienlijke handelstarieven onder de regering Biden. In het licht van Trumps groeiende relatie met Elon Musk lijkt hij de laatste tijd bovendien te aarzelen over elektrische voertuigen (EV's). In elk geval is de wereldwijde vooruitgang in EV en batterijtechnologieën te groot om ongedaan te maken.

De elektrificatie van het wegverkeer zal zich blijven ontwikkelen en de automarkt biedt al een breed scala aan concurrerende EV's die goed worden ontvangen door de consument. Om wereldwijd relevant te blijven, kan de Noord-Amerikaanse auto-industrie zich niet isoleren van deze onomkeerbare wereldwijde trends.