Bain & Company: M&A-markt maakt zich op voor comeback in 2025

Bain & Company: M&A-markt maakt zich op voor comeback in 2025

Outlook M&A
Handshake 2.jpg

Na drie jaar van tegenvallende fusies en overnames zou 2025 wel eens het jaar van de doorbraak kunnen worden.

In het vandaag gepubliceerde Global M&A Report 2025 verwacht Bain & Company dat de twee grootste belemmeringen voor recente deals - rentetarieven en uitdagingen op het gebied van regelgeving - in 2025 zullen afnemen. Fusies en overnames en desinvesteringen zullen cruciale instrumenten zijn voor bedrijven die moeten navigeren door verschuivende winstpools te midden van technologische disruptie en een post-globaliseringseconomie, voorspelt Bain.

'M&A-activiteiten vertonen doorgaans een cyclisch patroon en wij geloven dat de markt klaar is voor een opleving', zegt Les Baird, partner bij Bain & Company en hoofd van de wereldwijde M&A- en desinvesteringspraktijk van het bedrijf. 'Hoewel we vorig jaar een bescheiden herstel zagen, blijft de waarde van transacties historisch laag als percentage van het wereldwijde BBP, aangezien dealmaking de afgelopen drie jaar werd belemmerd door tegenwind. Zelfs tijdens deze trage periode hebben de beste bedrijven standgehouden en geleerd hoe ze door ongunstige marktomstandigheden heen moesten navigeren om inorganische groei te realiseren. Nu de tegenwind minder acuut wordt, zullen meer bedrijven zich aansluiten bij de bedrijven die hebben geleerd zich succesvol aan te passen.'

Krachten achter de opleving

De intrinsieke vraag naar transacties blijft hoog, ook al is de activiteit op dit moment nog beperkt, zegt Bain. Fusies en overnames staan centraal in de bedrijfsstrategie nu bedrijven op zoek zijn naar manieren om te groeien terwijl ze risico’s en beloningen tegen elkaar afwegen in een periode van onzekere economische vooruitzichten, verstoringen in de toeleveringsketen en geopolitieke spanningen. Ook financiële sponsors staan te popelen om geld aan het werk te zetten.

Bovendien is het aanbod toegenomen. Iedereen, van bedrijven die hun strategieën heroriënteren tot private equity- en durfkapitaalondernemingen die onder druk staan om liquiditeit te verschaffen, lijkt op zijn minst een paar activa te hebben die ze willen verkopen zodra de markt weer aantrekt en de waarderingen stijgen.

Ondertussen bevorderen de nieuwe regeringen in de EU en de VS een grotere openheid voor fusies en overnames. In 2025 zullen strategische dealmakers verder kijken dan kortetermijnschommelingen in het marktmomentum om de juiste deals te vinden die concurrerend en winstgevend zijn en duurzame groei mogelijk maken.

Technologische disruptie is de langetermijnverschuiving die de komende jaren zal leiden tot de meeste strategische transformatie en fusies en overnames. Generatieve AI/AI, automatisering, hernieuwbare energie en kwantumcomputing zijn slechts enkele van de technologieën die bedrijven zullen moeten ontwikkelen of kopen om concurrerende aanbiedingen en kostenposities te behouden. Zowel tech- als niet-techbedrijven zullen gretig blijven uitkijken naar techdeals om hun bedrijf te vernieuwen.

Post-globalisering en verschuivende winstpools zullen ook de drijvende kracht blijven achter deals, aangezien leidinggevenden hun wereldwijde voetafdrukken opnieuw evalueren om toegang tot aantrekkelijke eindmarkten en zekerheid van levering te garanderen, terwijl ze hun strategieën aanpassen aan verschuivende winstpools van alle soorten.

Brancheperspectieven

Het rapport van Bain & Company onderzoekt trends in strategische M&A in 12 branches en 10 regio's, waaronder:

  • Consumentenproducten: ondanks een paar grote overnames daalde de dealwaarde van consumentenproducten in 2024 met 19%. Velen blijven lage groei- en niet-kernonderdelen van hun portefeuilles evalueren en afstoten. Uit het onderzoek van Bain bleek dat 60% van de leidinggevenden van consumentenproducten verwacht activa te verkopen in de komende drie jaar. Ze noemden steun van belanghebbenden, fiscale implicaties en beschikbaarheid van kopers als de drie belangrijkste factoren bij het besluit om te desinvesteren.
  • Energie en natuurlijke hulpbronnen: olie- en gasbedrijven genoten in 2024 van een consolidatiegolf en chemische bedrijven herstructureerden portefeuilles. De energiesector was betrokken bij meer dan $ 400 miljard aan deals, een record in drie jaar. De bedrijven die de grootste deals uitvoeren, halen meer synergiën uit hun dealmaking en ze bereiken die synergiën sneller: de run-rate synergiewaarde is toegenomen, terwijl de realisatietijdlijn de afgelopen jaren is afgenomen.
  • Financiële dienstverlening: Technologie, regelgeving en veranderende klanteisen hebben ervoor gezorgd dat leidinggevenden in de financiële dienstverlening in 2024 weer naar de M&A-markt zijn gegaan. De totale dealwaarde in de financiële dienstverlening groeide in 2024 naar $ 309 miljard, waarbij bankieren en finance het grootste deel van de deals voor hun rekening namen en kaarten en betalingen de grootste groei vertegenwoordigden. Bain verwacht dat het momentum zal aanhouden nu banken leiderschap verwerven voor schaal, verzekeraars zich weer richten op kernactiviteiten en fraudepreventie en identiteitsverificatie populaire gebieden zijn voor overnames in betalingen.
  • Media & entertainment: De opmars van Big Tech in media en gaming heeft ertoe geleid dat traditionele mediabedrijven zich hebben geconsolideerd om schaal te creëren binnen hun kernactiviteiten als een manier om te concurreren. Ze gebruiken ook scopedeals om uit te breiden naar andere sectoren. In 2024 betrof meer dan de helft van de M&A in media en entertainment een doelwit of verwerver buiten de sector.
  • Retail: Ondanks verbeterd toezicht door de regelgevende instanties zag de detailhandel in 2024 een opleving in M&A-waarde en -volume, met krantenkoppen die werden gedomineerd door één megadeal. En retailbeoefenaars laten geen tekenen zien van het opgeven van dealmaking: uit het onderzoek van Bain bleek dat 75% verwacht in 2025 hetzelfde aantal en dezelfde omvang van deals te blijven sluiten.