WisdomTree: Massamarkt EV’s komt dichterbij  door innovatie in batterijtechnologie

WisdomTree: Massamarkt EV’s komt dichterbij  door innovatie in batterijtechnologie

wisdomtree-massamarkt-evs-komt-dichterbij-door-innovatie-in-batterijtechnologie_1_2xZJm6.jpg

Overheden over de hele wereld ondersteunen de verschuiving naar elektrificatie in de auto-industrie door de nodige infrastructuur en fiscale stimulansen te bieden. Meer dan negen landen en een tiental steden of staten hebben in de komende tien jaar een verbod op de verbrandingsmotor aangekondigd. Door dit te doen, bevestigen zij de urgentie om over te stappen op nul emissie-voertuigen zodat hun klimaat- en luchtkwaliteitsdoelstellingen gehaald worden, zegt Aneeka Gupta, Analist bij WisdomTree.

Overheden over de hele wereld ondersteunen de verschuiving naar elektrificatie in de auto-industrie door de nodige infrastructuur en fiscale stimulansen te bieden. Meer dan negen landen en een tiental steden of staten hebben in de komende tien jaar een verbod op de verbrandingsmotor aangekondigd. Door dit te doen, bevestigen zij de urgentie om over te stappen op nul emissie-voertuigen zodat hun klimaat- en luchtkwaliteitsdoelstellingen gehaald worden, zegt Aneeka Gupta, Analist bij WisdomTree.

China gaat groen

China heeft de leiding genomen in de markt voor elektrische voertuigen (EV) en is goed voor bijna drie kwart van de wereldwijde verkoop van EV’s in 2017. China moet nog een deadline vaststellen voor autofabrikanten om de verkoop van gas- en dieselmotoren te beëindigen. De regering heeft echter in haar 13e vijfjarenplan zeer specifieke en transparante doelstellingen voor de ontwikkeling van het milieu vastgesteld. China positioneert zich als leider op het gebied van New Energy Vehicles (NEV's), zowel wat betreft export als technologie.

China is sinds 2009 de grootste automarkt ter wereld geworden. Het wegennet neemt 76,8% van het vrachtverkeer voor zijn rekening en is de grootste bron van luchtvervuiling, wat het belang van de verschuiving naar NEV's in China onderstreept. Zowel de consument als de fabrikanten profiteren van overheidssubsidies op NEV’s. De Chinese regering streeft ernaar om tegen 2025 2mn NEV's te verkopen in 2020 en 7mn NEV's in 2025.

Massamarkt voor EV’s naderbij

Het cumulatieve aantal verkochte plug-in elektrische auto's wereldwijd bedraagt voor de eerste negen maanden van dit jaar 1.279.000 (een stijging van 68% op jaarbasis), wat neerkomt op een marktaandeel van 1,8%. Door battery aangedreven elektrische voertuigen (BEV) leidden worden met 61% het meest verkocht en hybride elektrische voertuigen (HEV) steeg met 36% ten opzichte van het voorgaande jaar. De prognoses voor de EV-markt blijven optimistisch. Het Internationaal Energieagentschap (IEA) verwacht dat EV's in de komende 10-15 jaar een massamarkt zullen worden.

Wat op dit moment voorkomt dat EV’s massaal worden afgenomen, zijn de hoge batterijkosten. Weliswaar heeft continue innovatie in batterijtechnologie ervoor gezorgd dat de batterijkosten zijn gedaald van US$1000 per kWh in 2010 tot minder dan US$250 per kWh, volgens S&P Global Platts. De batterijprijzen zullen naar verwachting verder dalen met nog eens US$100 tegen 2030, waarna EV's waarschijnlijk de concurrentie kunnen aangaan met voertuigen met een verbrandingsmotor (ICE).

WisdomTree verwacht dat het snelle tempo van de innovatie op het gebied van batterijtechnologie de massale adoptie van EV's zal versnellen. Naarmate de invoering van EV's in een stroomversnelling komt, zal dit verstrekkende gevolgen voor grondstoffen hebben. WisdomTree verwacht dat metalen zoals nikkel, koper, zilver en kleinere elementen zoals kobalt en lithium zullen profiteren van de groei van EV’s.