Schroders: Druk op suikerverwerkende industrie neemt verder toe door groeiende bewustwording gezondheidsrisico’s bij consument
Schroders: Druk op suikerverwerkende industrie neemt verder toe door groeiende bewustwording gezondheidsrisico’s bij consument
De negatieve gevolgen van suiker krijgen steeds meer aandacht in politiek en maatschappij. Daarvan kunnen bedrijven die al voorsorteren op een minder zoete stemming rond suiker profiteren, stelt Elly Irving, analist duurzame beleggingen bij Schroders. Stakeholders voeren de druk op bedrijven op om uit te leggen hoe zij op deze trend reageren. Suikerverwerkende bedrijven staan nu onder grotere druk om te innoveren en hun productportefeuille opnieuw te formuleren om zeker te zijn van toekomstige inkomsten.
Suiker krijgt meer aandacht
In 2015 signaleerde Schroders al toenemende risico’s rond suiker en typeerde het als een belangrijke strategische factor voor de voedingsindustrie. Toen werden drie katalysatoren genoemd, die in de jaren erna ook hun impact hebben gekregen:
1. Onder consumenten en publieke gezondheidsinstellingen groeit het bewustzijn van de negatieve effecten van suiker op de gezondheid.
De toenemende bewustwording van de gezondheidseffecten van suiker leidt tot een afname van de volume- en prijsgroei van producten waarin suiker is verwerkt, ook als gevolg van strengere regelgeving. De frisdrankenindustrie neemt het leeuwendeel van deze last voor zijn rekening, maar voedingsmiddelenproducenten volgen snel.
2. Suiker draagt bij aan de stijgende gezondheidskosten.
Suiker draagt in hoge mate bij aan de wereldwijde toename van obesitas, diabetes en niet-overdraagbare ziekten waardoor de rekening van gezondheidszorg voor de overheid oploopt. Overheden over de hele wereld hebben hierop gereageerd door de invoering van suikerheffingen en het duurder maken van producten voor de consument. Producenten die hun assortiment al hebben geherformuleerd of minder blootgestelde portefeuilles hebben, zouden moeten profiteren ten opzichte van concurrenten die dit nog niet hebben gedaan of hierin trager zijn.
3. Het risico op juridische stappen vanwege de schadelijke effecten van suiker.
Het risico van rechtszaken blijft aanwezig. Ondanks de uitdagingen bij het kwantificeren en toerekenen van de schade veroorzaakt door de suikerconsumptie, schat Schroders dat de impact meer dan 1% van de huidige inkomsten van de sector zou kunnen bedragen. Bedrijven met portefeuilles die structureel minder blootgesteld zijn aan suiker, bevinden zich in de sterkste posities.
Respons voedingsindustrie
Irving constateert dat de voedingsindustrie sinds 2015 reageert op de uitdagingen die de veranderde houding ten opzichte van suiker met zich mee brengt. Onder meer gedwongen door activistische aandeelhouders, maar ook door de veranderde vraag van consumenten wordt geïnnoveerd en de productportefeuille aangepast. De resultaten van hun inspanningen zijn echter gemengd; herformulering kan duur zijn en het merk beschadigen als het niet aan de verwachtingen van de consument voldoet.
Een andere responsmethode van de voedingsindustrie die Schroders heeft geconstateerd is een toename van de reclame ter compensatie van de overgang naar gezondere alternatieven. De invoering van een suikerbelasting heeft ook bijgedragen aan de 'demonisering' van suiker. Reclame-uitgavengegevens van Société Général tonen aan dat 66% van de 32 belangrijkste merken hun advertentie-uitgaven in de afgelopen vijf jaar hebben verhoogd.
Beperk risico van suiker
Irving ziet bij bedrijven meer openheid opstaan rondom suiker. Die toegenomen transparantie helpt ook om het risico beter in te schatten bij de analyse van bedrijven in deze sector. Deze analyse werkt door in de beleggingsbeslissingen van de vermogensbeheerder. In meer dan 40 gevallen hebben analisten van Schroders het suikerrisico in hun aanbevelingen, onderzoek of bedrijfsanalyses meegenomen. Naar suikerbelasting alleen al zijn meer dan 50 verwijzingen.
Conclusie
Het merendeel van de risico's die Schroders in 2015 heeft geïdentificeerd, zijn toegenomen. Irving is van mening dat trends zoals de invoering van suikerheffingen, regelgeving op het gebied van reclame en verkooppraktijken en de voortdurende veranderingen in de smaak van de consument, tegenwind zullen blijven veroorzaken voor de voedings- en drankensector.
Voedingsmiddelenbedrijven staan nu onder grotere druk om hun productportefeuille opnieuw te formuleren en te innoveren om toekomstige inkomsten veilig te stellen. Dankzij betere informatieverschaffing kunnen beleggers effectiever de leiders en achterblijvers in de sector identificeren.