Newton IM: Elektrische auto in 2021 even duur als benzineauto
Newton IM: Elektrische auto in 2021 even duur als benzineauto
In 2021 is een elektrisch voertuig (EV) waarschijnlijk even duur als een benzine- of dieselauto. Vanaf dat moment neemt de markt voor elektrische auto’s een vlucht, waardoor er nu al beleggingskansen ontstaan bij onder andere halffabricaten voor elektrische auto’s.
Dat stelt Rob Marshall-Lee, hoofd van het Emerging Market-team bij vermogensbeheerder Newton Investment Management, onderdeel van BNY Mellon IM. Marshall-Lee concludeert dat de kosten voor de productie van een afzonderlijke accu-cel dalen van 1000 dollar in 2010 naar 100 dollar in 2021. “Vanaf dan evenaren de kosten voor een elektrisch voertuig de kosten voor een benzine- of dieselauto. We verwachten dat de markt voor elektrische auto’s zich dan razendsnel gaat ontwikkelen.”
Volgens Marshall-Lee wordt deze trend geholpen door beleidsmaatregelen die de auto-industrie aan de ene kant stimuleren en aan de andere kant bestraffen. Zo zijn er subsidies voor consumenten als zij een elektrisch of hybride voertuig aanschaffen. Tegelijkertijd gaat de Europese Unie vanaf 2020 boetes instellen voor fabrikanten waarvan de nieuwe auto’s meer dan 95 gram CO2 per kilometer uitstoten. Ter vergelijking: in 2017 stootte de gemiddelde Europese auto 118 gram per kilometer uit. Beide maatregelen benadrukken het toenemende belang van EV’s.
Beleggingskansen ziet Marshall-Lee vooral bij bedrijven die onderdelen leveren aan elektrische autofabrikanten. Volgens de Newton-specialist is het voor nieuwe EV-fabrikanten eenvoudig om de bestaande markt van EV-fabrikanten te verstoren, waardoor het voor Newton IM niet interessant is om in de markt voor EV-fabrikanten te stappen.
De markt voor specialistische accuproducenten heeft echter een hogere drempel voor nieuwkomers, waardoor zij gedurende deze groeiperiode solide winsten bieden. “We zien nu al markten anticiperen op de groeiende vraag naar de grondstoffen lithium en kobalt, nodig voor de productie van accu’s”, concludeert Marshall-Lee. “Hierdoor zijn de prijzen gestegen, samen met de groeiende vraag naar elektrische voertuigen, hetgeen nieuwe productie verder stimuleert.” De enige keer dat er een dergelijke groei in de vraag naar een grondstof was, betrof Amerikaans aardgas eind jaren ’90. Bij de grondstoffen voor accu’s is de schaal echter veel groter.
Met name in landen als Argentinië, Chili en Zuid-Korea bevinden zich bedrijven die grondstoffen voor (onderdelen van) elektrische auto’s delven en verwerken, maar ook die daadwerkelijk accu’s ontwikkelen. “Via Newton’s thematische benadering belegden we al eens in een Chileense lithiumproducent. Deze markt gaat zich de komende jaren verder ontwikkelen”, verwacht Marshall-Lee.
Newton IM houdt bovendien scherp in de gaten hoe de infrastructuur voor EV’s zich ontwikkelt. De realisatie van het netwerk van laadstations, EV-parkeerplaatsen en het elektriciteitsnetwerk loopt namelijk achter op de rest van de markt. “Hoewel we verwachten dat deze achterstand tijdelijk is, zien we ook daar een aantal interessante beleggingsmogelijkheden.”