Mainfirst: Nieuwe structurele beleggingstrend: 'Alles als dienst'
Mainfirst: Nieuwe structurele beleggingstrend: 'Alles als dienst'
Door Frank Schwarz, fondsbeheerder van het MainFirst Global Equities Fund
- Van IT tot vastgoed: steeds meer sectoren worden getroffen door de groeiende verschuiving naar diensten.
- Vooral jonge consumenten geven de voorkeur aan het "as a service"-model.
- Deze dienstverleners profiteren van een stabiel verkoop- en groeipotentieel.
- Succesverhalen zoals WeWork tonen aan dat het businessmodel ook succesvol kan zijn in de analoge wereld.
Het gerucht gaat dat Apple op 25 maart een concurrerend platform zal aankondigen voor Netflix en Prime Video. Na het succes van Apple Music zou dit niet alleen een logische stap zijn voor de onderneming, maar ook een bewijs van structurele trend: "Everything as a service". Met andere woorden, de trend om niet langer producten te verkopen, maar diensten. Het businessmodel "as a service" (aaS) zou in de toekomst in alle sectoren kunnen domineren. De beleggers kunnen van deze ontwikkeling profiteren.
Het aaS-businessmodel heeft al een revolutie ontketent in tal van sectoren. Volgens het marktonderzoeksbureau Superdata koopt bijna 74 procent van de consumenten in de Verenigde Staten vandaag films en series via streaming abonnementen. Voor muziek gaat het om 64 procent. Het zakenmodel begon in de IT-sector. Sinds begin 2000 worden software (Software as a Service: SaaS) en complete platforms (Platform as a Service: PaaS) in toenemende mate als diensten verkocht. Bekende voorbeelden zijn Salesforce, Microsoft Azure en Adobe Systems. De commerciële voordelen worden op een indrukwekkend manier aangetoond door Adobe. Sinds zijn overstap naar SaaS medio 2013 heeft het bedrijf zijn omzet verdubbeld tot meer dan 9 miljard euro. Ook buiten de IT-sector werd dit businessmodel snel overgenomen - vooral waar digitale goederen worden verhandeld.
Lagere kosten voor de consument, stabielere inkomsten voor bedrijven
Voor de klant biedt aaS vooral kostenvoordelen. Enerzijds elimineert een dienst de noodzaak van hoge initiële investeringen. Anderzijds wordt het product - of het nu gaat om een software, database of mediabibliotheek - voortdurend geactualiseerd. Dankzij PaaS kunnen bedrijven hun datacenterkosten nu tot 70 procent verlagen. Dit kan een existentieel voordeel bieden, vooral voor startende bedrijven. In plaats van miljoenen dollars te moeten ophalen, kunnen de oprichters hun ideeën met veel lagere bedragen realiseren. Bovendien garandeert de provider de veiligheid en stabiliteit van de infrastructuur van zijn dienst.
Tegelijkertijd profiteren de dienstverleners vooral van stabielere en meer cyclische inkomsten. Een van de redenen hiervoor is dat het model een sterkere loyaliteit creëert bij de klant, namelijk door het creëren van een grotere afhankelijkheid van de dienst. Een Spotify gebruiker die zijn of haar favoriete nummers manueel in afspeellijsten sorteert over een periode van enkele maanden, zal wel twee keer nadenken alvorens over te stappen op een concurrent zoals Apple's iTunes. Daarnaast heeft aaS bewezen een effectief middel te zijn in de strijd tegen illegale kopieën (een probleem voor muziek-, film- en softwareproducenten). Dit is een van de redenen waarom videogames voor Sony en Microsoft consoles nu als aaS abonnement worden verkocht. En de consumenten accepteren dit steeds meer.
De analoge wereld biedt steeds meer diensten aan
aaS kan echter ook succesvol worden gebruikt buiten de digitale producten en entertainmentmedia. Neem bijvoorbeeld bedrijven die formules voor autodelen commercialiseren in grote stedelijke gebieden, zoals Uber en Lyft. Een ander voorbeeld is WeWork, een bedrijf opgericht in 2010, dat gedeelde werkplekken aanbiedt en nu de grootste eigenaar van kantoorpanden in New York en Londen is. Net als bij het idee van de deeleconomie accepteert de jongere generatie niet alleen het bedrijfsmodel, maar verkiest het zelfs boven traditionele producten.
Het MainFirst Global Equities Fund geeft de voorkeur aan bedrijven met een structurele groei en belegt in bedrijven die dit bedrijfsmodel in de toekomst willen invoeren. Op dit moment bestaat ongeveer 20 procent van de portefeuille uit bedrijven met dergelijke activiteiten, waaronder namen zoals Amazon, Adobe, Salesforce, Netflix en Spotify.