WisdomTree: Adoptie elektrische voertuigen versnelt door technologische verbeteringen en regelgeving
WisdomTree: Adoptie elektrische voertuigen versnelt door technologische verbeteringen en regelgeving
De auto-industrie ondergaat een radicale transformatie. De verandering wordt gedreven door de strenge wereldwijde emissieregelgeving voor voertuigen in combinatie met snelle technologische vooruitgang, stelt Aneeka Gupta, analist van WisdomTree.
Terwijl de wereldwijde verkoop van traditionele voertuigen die worden aangedreven door een benzinemotor vertraagt, stijgt de verkoop van elektrische voertuigen (EV). In 2018 steeg de totale wereldwijde verkoop van EV's tot 2,1 miljoen en passeerde daarmee de penetratiegraad van 2,3% in de personenautomarkt. De wereldwijde EV-markt groeit snel en is sinds 2013 verzesvoudigd en sinds 2015 verdubbeld. Het aandeel van de zuivere elektrische voertuigen op batterijen (BEV's) bedroeg 68,1%, gevolgd door Plug-in Hybrid Electric Vehicles (PHEV's) met 31,7% en Fuel Cell Electric Vehicles (FCEV's) met slechts 0,2%. De dominantie van BEV's ten opzichte van PHEV's bevestigt de grotere acceptatie van de consument in het tijdperk van elektrische mobiliteit.
Technologische vooruitgang leidt de weg bij de adoptie van EV's.
Technologische verbeteringen van EV-batterijen verlagen de batterijkosten en zullen naar verwachting tegen 2025 de kosten van EV's concurrerend maken met traditionele voertuigen. De actieradius van een gemiddelde volledig opgeladen BEV is toegenomen en de tijd die nodig is om een BEV op te laden is ook verminderd. Dit helpt om een belangrijke hindernis te nemen die consumenten ervan weerhield om EV's te kopen: 'range anxiety'.
De oplaadinfrastructuur is ook een inhaalslag aan het maken. De productiecapaciteit voor batterijen in China is toegenomen en zal naar verwachting stijgen van 15GWh (Giga Watturen) in 2016 tot 110GWh in 2020. Europa is er ook klaar voor zijn duurzame toeleveringsketen voor batterijen uit te breiden, zoals blijkt uit de aankondiging van de Europese Commissie in oktober 2018 dat zij 100 miljard euro zal investeren in de productiecapaciteit voor lithium-ionbatterijen (LiB). De Europese Commissie verwacht ook dat nog eens 50 miljard euro nodig is om hun doel te bereiken, namelijk een binnenlandse LiB-productie-aanbod om aan de groeiende vraag naar EV’s in de eurozone te kunnen voldoen.
Regelgeving blijft de hoeksteen van elektrische mobiliteit
Genereuze subsidies en strenge regelgeving hebben bijgedragen aan een groot deel van de groei van EV’s. WisdomTree verwacht echter dat de stimulansen en subsidies geleidelijk zullen worden afgeschaft en dat de regelgeving wereldwijd een vooraanstaande rol zal blijven spelen bij de invoering van EV’s.
Na meer dan tien jaar subsidies te hebben ontvangen, lijkt de Chinese regering er nu op gebrand om de subsidies af te bouwen. Met de verwachting dat de verkoop van EV's zal blijven stijgen, zullen de kosten van de subsidies blijven stijgen. China heeft dan ook aangegeven dat de focus moet verschuiven naar auto's met een meer mondiale aantrekkingskracht en hanteert de actieradius als de belangrijkste maatstaf voor het verstrekken van subsidies. China heeft zijn subsidies voor voertuigen die minder dan 150 km rijden verminderd en verwacht wordt dat deze subsidies in 2020 volledig zullen zijn afgebouwd. China verhoogt echter de subsidies voor voertuigen met een actieradius van ten minste 400 km met 10% om de ontwikkeling van EV's verder in de goede richting te stimuleren.
In tegenstelling tot de rest van de wereld is het beleid van de Amerikaanse regering het afgelopen jaar gemengd geweest. Terwijl de federale belastingkorting voor EV's van kracht blijft, wordt deze door de recente belastingwetgeving beperkt tot de eerste 200.000 plug-in EV's die door een fabrikant worden verkocht. Zodra de drempel is bereikt, gaan de prikkels weg.
Conclusie
WisdomTree verwacht dat de snelle innovatie in batterijtechnologie in combinatie met de strengere regelgeving de massale adoptie van EV's zal versnellen. Als gevolg van de adoptie van EV's zullen de gevolgen voor grondstoffen verstrekkend zijn. WisdomTree verwacht dat grondstoffen zoals nikkel, koper, zilver, kobalt en lithium zullen profiteren van de groei van EV’s.