AXA IM: Twijfels rond beursgang Uber
AXA IM: Twijfels rond beursgang Uber
Vermogensbeheerder AXA IM heeft twijfels bij het huidige bedrijfsmodel van Uber, dat volgens plan 9 mei naar de beurs gaat. De voordelen voor duurzame langetermijnbeleggers zijn niet onmiddellijk duidelijk, stelt Mark Hargraves, hoofd van Framlington Global Equities, onderdeel van AXA IM.
Uber heeft in de huidige opzet nog geen winst kunnen boeken en werd door het aantrekken van durfkapitaal in staat gesteld te groeien door klanten lage prijzen te rekenen.
Hargraves: ‘We wachten af hoe winstgevendheid kan worden bereikt zonder de prijzen te verhogen, hetgeen de concurrentiepositie zou aantasten. Consumenten hebben altijd andere opties als het om car sharing gaat. Totdat Uber een meer duurzaam pad naar winstgevendheid vindt, zien we andere manieren om toegang te krijgen tot het mobiliteitsthema.’
Hargraves wijst op meer technologiebedrijven uit Silicon Valley die dit jaar een beursgang ondernemen of reeds zijn genoteerd. Het gaat hierbij voornamelijk om bedrijven die diensten leveren binnen de deeleconomie, waaronder Lyft, AirBnB, WeWork en Slack. Volgens Hargraves moeten beleggers bij deze bedrijven rekening houden twee zaken. Zo duurt het bij nieuwe, innovatieve bedrijven langer vooraleer er winst wordt gemaakt. Echter, als een dergelijk nieuw bedrijf op een gegeven moment wel rendabel wordt, kan het veel meer klanten aantrekken dan aanvankelijk werd gedacht.
Uit onderzoek naar de prestaties van bedrijven na een beursgang (gedurende de periode 2000-2016) blijkt dat de aandelen na zes maanden op de beurs een negatief rendement boekten. Zo lag de koers van Facebook-aandelen 14 maanden lang onder die ten tijde van de beursintroductie op 18 mei 2012. Ook op de lange termijn levert de beursgang van een bedrijf beleggers meestal nog geen geld op. Van de 7000 beursgangen tussen 1975 en 2011 boekte meer dan 60% van de bedrijven na vijf jaar een negatief rendement.
Bovenstaande moedigt een selectief beleggingsbeleid aan. AXA IM ziet bijvoorbeeld wel kansen bij Waymo, een dochteronderneming van Alphabet, waaronder ook Google valt en dat zich specialiseert in zelfrijdende voertuigen. Waymo maakte in april bekend een fabriek voor zelfrijdende voertuigen te openen in Detroit, waarmee het bedrijf volgens Hargraves duidelijk maakt nog intensiever in te zetten op de toekomst van mobiliteit.