Mainfirst: China stimuleert actief de overgang naar e-mobiliteit
Mainfirst: China stimuleert actief de overgang naar e-mobiliteit
Door Frank Schwarz, fondsbeheerder van het MainFirst Global Equities Fund
Een Chinees spreekwoord zegt: "Als er een nieuwe wind waait, bouwen sommigen muren, anderen windmolens". China heeft besloten om windmolens te bouwen - letterlijk en figuurlijk.
China is wereldleider op het gebied van de opwekking van windenergie, met de grootste geïnstalleerde capaciteit en een gestaag stijgend aantal nieuwe windturbines. De bouw van windmolens maakt deel uit van het strategisch plan "Made in China 2025", met als objectief veranderingen door te voeren en economische vooruitgang te boeken.
Een onderdeel van "Made in China 2025" is hoogwaardige producten fabriceren en de productie efficiënter en ecologischer maken. Lokale smartphoneproviders zoals Honor and Oppo kunnen gelijke tred houden met Apple en Samsung op het vlak van kwaliteit en productbeoordeling, maar zijn nog steeds beduidend goedkoper en laten zien in welke mate dit nu al een realiteit is. Slechts enkele dagen nadat Samsung zijn plooibare mobiele telefoon had voorgesteld, kon Huawei zijn versie voorstellen. De marktpositie van Huawei wordt nog duidelijker op het vlak van 5G. Als de netwerkleverancier wordt uitgesloten van de uitbreiding van het supersnelle Internet 5G in Europa, dan is het vrijwel zeker dat de uitrol nog twee jaar langer zal duren.
Marktleider inzake elektrische voertuigen
Ecologie en efficiëntie zijn redenen voor het stimuleren van elektrische voertuigen (EV's). Op dit vlak heeft China al veel wind in de zeilen. Omdat de Chinese overheid e-mobiliteit als een strategisch belangrijke sector beschouwt, geeft zij duidelijk aan hoe hoog het marktaandeel van EV's en hybride auto's in 2025 moet zijn, namelijk 25 procent. Voor 2018 bedroeg het quotum acht procent en dat stijgt nu gestaag. Wie de quotumdoelstelling niet haalt, zal milieucertificaten moeten kopen. Daarnaast is de promotie van EV's gekoppeld aan de vereiste om batterijen lokaal te produceren. De Chinese autofabrikant BYD is het uithangbord van dit initiatief en de grootste en meest succesvolle fabrikant van elektrische voertuigen. Qua aantal geproduceerde elektrische auto's is het nu al de wereldmarktleider. BYD heeft ook een eigen batterijproductie.
Het hoofdkwartier van BYD ligt in Shenzhen, dat van een vissersdorp uitgroeide tot een grote metropool. Alle openbare dieselbussen werden vervangen door 17.000 elektrische bussen. Taxi's worden nu ook omgebouwd tot EV. Voor 2019 kondigde het industrie- en informatiebureau van de stad een proefproject aan voor de bouw van 1955 5G basisstations.
Inspelen op nieuwe ontwikkelingen
Als belegger volgen we actief nieuwe ontwikkelingen op de voet en reageren we alert als technologische vernieuwingen op het punt staan de markt te veroveren. China is voor ons om drie redenen een interessante markt: niet alleen duidelijke strategische doelstellingen en een planmatige uitvoering van maatregelen, maar vooral een grote bevolking en een groeiende consumptie door de ontwikkelende middenklasse. En we gaan ervan uit dat meer en meer Chinese bedrijven tot de lijst van 20 grootste bedrijven ter wereld zullen behoren. Alibaba en Tencent behoren nu al tot de top 5 van de wereld met de grootste marktkapitalisatie, en Alipay en Didi zitten nu al in de top 15. Minder bekende maar goed gepositioneerde spelers zijn de voedingsdistributeur Meituan Dianping, die marktleider is in zijn sector, en het e-commerce bedrijf Pinduoduo, dat gebruikers in staat stelt om in groep aan te kopen en dus lagere prijzen te betalen via een bulkkorting.
Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de manier waarop China profiteert van de wind van verandering en hoe beleggers kunnen profiteren van de stijgende groei van zowel de meer gevestigde Chinese bedrijven als van de nieuwkomers. Alibaba groeide in 2018 met 41 procent en Tencent met 28 procent. Pinduoduo's groei bedraagt momenteel 300 procent per jaar en Meituan Dianping groeit met 80 procent. En er is zeker meer op komst.