Fidelity: Zoek bij handelsoorlog naar ‘een Zwitserland’ in elke sector

Fidelity: Zoek bij handelsoorlog naar ‘een Zwitserland’ in elke sector

Outlook Equity Trade conflict

Globalisering en vrijhandel lijken steeds meer plaats te maken voor protectionisme en handelsconflicten. Volgens Amit Lodha, portfolio manager wereldwijde aandelen bij Fidelity International, kunnen langetermijnbeleggers zich daartegen wapenen door onder meer op zoek te gaan naar 'een Zwitserland in elke sector en waardeketen'.

Zoek een Zwitserland bij het conflict

‘Voor elke verliezer is er een winnaar. Tijdens een oorlog is dat de neutrale partij, degene die met beide partijen kan omgaan, een ‘Zwitserland' bij het conflict. Voor bedrijven kun je een vergelijkbare analogie maken.’

‘Neem Ericsson. Toen president Donald Trump ZTE verbood, betekende dit een aardverschuiving in de prijszettingskracht binnen een sector met slechts vier spelers, bestaande uit twee Europese (Nokia en Ericsson) en twee Chinese spelers (ZTE en Huawei). Ericsson profiteerde het meest: het won in zowel het Oosten als in het Westen marktaandeel. Zo heeft Ericsson nu een derde van de 5G-bestellingen van China Mobile en een zeer hoog marktaandeel in de 5G-implementatie van Verizon en AT&T.’

‘Een recenter voorbeeld is Samsung Electronics. Wat Trump voor Ericsson deed met zijn kortetermijnverbod op ZTE, deed hij voor Samsung met zijn handelsverbod op Huawei. Samsung had zijn positie als nummer twee op de smartphonemarkt verloren aan Chinese concurrenten zoals Huawei, OPPO, Vivo en Xiaomi. Met het verbod op Huawei, en vooral de dreiging dat Huawei de open source Android-code van Google niet meer kan gebruiken, is de verwachting dat Samsung marktaandeel zal terugwinnen op de Android-markt, die goed is voor 70 procent van de wereldwijde smartphonemarkt. Daarbij komt dat iPhones worden geproduceerd in Samsung-fabrieken met Samsung-componenten. Hierdoor staat Samsung op winst omdat het goed is gepositioneerd voor een multipolaire wereld.’

Groot versus klein

‘Ericsson en Samsung zijn voorbeelden van grote multinationals die het goed zullen doen vanwege de handelsconflicten. Maar voor andere multinationals en grote bedrijven ligt het genuanceerder’, schrijft Amit Lodha. ‘Vooral voor veel Amerikaanse multinationals zien de groeivooruitzichten er plotseling slecht uit, vanwege de toenemende onzekerheid over waar ze fabrieken kunnen bouwen, douanerechten en de beperkte toegang tot buitenlandse markten. Mid- en smallcaps die zich richten op de binnenlandse gezondheidszorg of consumptie, zonder wereldwijde ambities, kunnen het dus relatief beter doen naarmate de handelsspanningen toenemen.’

Groei versus waarde versus inkomen

‘Hoge waarderingen zijn het resultaat van groeiverwachtingen. Maar in een wereld waar de wereldwijde groei vertraagt door de de-globalisering, komen die groeiverwachtingen mogelijk niet uit. Bij de vorige recessies in 2001 en 2008 was het de afname van deze verwachtingen die de snelgroeiende bedrijven het grootste verlies heeft berokkend. Aan de andere kant kunnen bedrijven met een stabiele omzet (zoals telecombedrijven op de lokale markt, lokale coffeeshops, restaurants, autodealers, residentiële bouwbedrijven, enz.) minder last hebben van deze veranderingen en een relatieve herwaardering zien.’

Pas aandelenselectie aan

‘Langetermijnbeleggers dienen dus rekening te houden met een mogelijk handelsconflict, en hun aandelenselectie aan te passen. Voor Fidelity betekent dit een voorkeur voor small- en midcaps, die zich bovendien eerder op de binnenlandse dan op de buitenlandse markt concentreren.’

‘Verder heeft Fidelity de voorkeur voor redelijk gewaardeerde groeibedrijven met een stabiele omzet, bedrijven met een lage schuldgraad en veel cash op de balans, en met managementteams die de competentie en de middelen hebben om flexibel te zijn en om de juiste investeringen te doen. Ten slotte kunnen beleggers op zoek gaan naar 'een Zwitserland' in elke sector en waardeketen, en voor alle zekerheid ook een klein beetje goud in de portefeuilles opnemen.’