ASN Impact Investors verkoopt alle beleggingen in de kledingindustrie
ASN Impact Investors verkoopt alle beleggingen in de kledingindustrie
ASN Impact Investors heeft al haar beleggingen in de kledingindustrie verkocht. De aanleiding hiervoor is het aangescherpte beleid van de impactinvesteerder. Vanaf nu sluit ASN Impact Investors bedrijven uit die fast fashion produceren en onvoldoende stappen zetten richting een circulair businessmodel. Het verkochte aandelenpakket had een waarde van ongeveer 70 miljoen euro.
ASN Impact Investors belegt niet meer in Hennes & Mauritz, Next, Marks & Spencer Group, Puma, Lojas Renner S.A., Gildan Active Wear, Asos, Kontoor Brands Inc., Asics Corporation, Inditex, HanesBrands en VF Corporation. Geen van deze bedrijven voldoet op dit moment aan de aangescherpte eisen. ASN Impact Investors belegde via het ASN Duurzaam Aandelenfonds, ASN Duurzaam Small & Midcapfonds en de ASN Duurzame Mixfondsen in deze bedrijven.
'Ondanks engagement hebben de bedrijven de afgelopen jaren onvoldoende stappen gezet om de situatie te verbeteren', zegt San Lie, directeur van ASN Impact Investors. 'Inmiddels concurreren deze kledingbedrijven ook met Chinese partijen als Shein en Temu, die nog sneller produceren. Dit staat verduurzaming in de weg. Daarom hebben we het drastische besluit genomen om niet meer te beleggen in deze kledingbedrijven.'
San Lie vervolgt: 'Als financiële sector – van banken, beleggingsfondsen tot pensioenmaatschappijen – hebben we een grote verantwoordelijkheid om een bijdrage te leveren aan een duurzamere wereld. Wij kunnen en moeten ervoor zorgen dat het geld de goede kant op gaat, richting een duurzamere toekomst. Met deze desinvestering geven we kledingbedrijven en andere investeerders een stevig signaal om nu echt vaart te maken met het verduurzamen van de kledingindustrie. We moeten niet achteruit, maar vooruit.'
In tegenstelling tot de fossiele industrie, die ASN Impact Investors al sinds de oprichting uitsluit, ziet de impactinvesteerder kleding als basisbehoefte. Nu en in de toekomst. Toekomstige investeringen in de kledingindustrie sluit ASN Impact Investors daarom niet uit. Maar dan moeten kledingbedrijven wel voldoen aan de aangescherpte eisen en bewegen naar een circulaire kledingindustrie.
Groeiende negatieve impact kledingindustrie
De negatieve impact van fast fashion op het klimaat, de biodiversiteit en mensenrechten groeit.
Kledingbedrijven zetten onvoldoende stappen om hun gehele bedrijfsmodel te verduurzamen. Uit onderzoek van het Europees Milieuagentschap[1] blijkt dat de kledingindustrie naar schatting verantwoordelijk is voor 10 procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen.
Daarnaast is de textielindustrie de op twee na grootste bron van landgebruik en (water)verontreiniging veroorzaakt door onder andere verf, chemische middelen en de afgifte van microplastics. Tot slot is de kledingindustrie nog verre van circulair: ondanks alle beloften van de sector verandert slechts 1% van afgedankte kleding in nieuwe kleding.